Stel je haalt een vlieg bewijs bij defensie (de luchtmacht) is deze dan later in je beroepscarriere ook te gebruiken als KLM vlieger ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, maar als je grotere vliegtuigen wilt vliegen moet je je specialiseren in één vliegtuig. Als je dat hebt gedaan mag je voor je werk alleen maar in dat ene vliegtuig vliegen (kleinere vliegtuigjes mogen ook nog). Als je een ander vliegtuig voor je werk wilt gaan vliegen moet je je opnieuw specialiseren een dat vliegtuig dat je wilt en mag je niet meer in het vorige vliegtuig vliegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
De tekst van dit antwoord van Thunder (na het woordje "Ja") is overigens net zo goed van toepassing voor wie een andere vliegopleiding heeft gevolgd! Zelfs bij de KLM Luchtvaartschool studeer je af met een algemene bevoegdheid (theoretisch gedeelte) voor beroepsvlieger en daar bovenop denk ik de typebevoegdheid (theoretisch en praktisch) voor de Beechcraft Baron, een klein zespersoons tweemotorig vliegtuig.
Mogelijk krijg je ook al theorie en wat simulator voor de Boeing 737, maar als de KLM je dan aanneemt zul je de volledige type-opleiding denk ik dán pas krijgen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen moet je daar zelf ook nog flink in de kosten aan bijdragen ... in de veronderstelling dat je dat geld later kunt terugverdienen.
Voorbehoud: ik denk dat het ook nu nog zo in elkaar steekt, maar ik ben al een tijdje uit de burgerluchtvaart weg.
Als je een nieuw type groot vliegtuig gaat vliegen, kun je eventueel ook nog bevoegd blijven op het voorgaande, maar dan moet je er wel regelmatig weer eens op vliegen, en dan je vaardigheid ook oefenen en bewijzen op regelmatig terugkerende trainingen en 'examens' voor beide types. Bij sommige maatschappijen komt dat voor. Terugkomend op de hoofdvraag: in elk geval heb je als militair vlieger een heel goede start om later voor burger-beroepsvlieger door te gaan. Maar je militair brevet is niet meteen een burgerbevoegdheid: je moet nog aanvullende theorie leren, maar je bent al wel een heel eind op weg. En je hebt aangetoond dat je het kunt (voor werkgevers) en boeiend vindt (voor jezelf).

Andere antwoorden (1)

Ja wel met de nodige omscholing maar je vliegbrevet is gewoon geldig