Wat is het nut van 2 F-16's die een vliegtuig begeleiden bij b.v een gijzeling?

Zouden ze het vliegtuig eventueel neerschieten, om een nieuwe 9/11 te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het begeleiden kan gebeuren om een vliegtuig terug op koers te krijgen, maar in de meeste gevallen is het om een vliegtuig te laten landen. Dit kan zijn doordat ze geen contact kunnen krijgen met de piloten door weigering of technisch probleem. Zeker als het vliegtuig al van koers afgaat en niet reageert.

F-16's kunnen makkelijker manoeuvreren in de lucht dan een gemiddeld ander vliegtuig en kan eventueel in nood een vliegtuig neerhalen.

Bij een gijzeling is het zeker de bedoeling de ander te laten landen. Uit de lucht schieten heeft geen zin aangezien er dan ook andere slachtoffers vallen. Tenzij er een risico is als bij 9-11 waarbij er nog heel veel meer slachtoffers zullen vallen indien de ander niet 'meewerkt'.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de f16 jachtvliegtuigen kunnen ingrijpen als het verder uit de hand dreigt te lopen. als er met het vliegtuig een aanslag gepleegd dreigt te worden bijv. ingrijpen kost mensenlevens, maar kan dan misschien nog meer mensenlevens redden.

wat ook meespeelt is dat er een bepaalde dreiging uitgaat van de f16's. dit kan de kapers wellicht doen beslissen dat hun actie uitzichtloos is, waardoor ze zich misschien eerder overgeven.
AlphaLimaSierra