hoe kan ik mijn weg vinden op een luchthaven?

Hallo

Ik ga voor de eerste keer met de vliegtuig ik weet niet wat ik allemaal moet doen met wat ik eerst moet beginnen op de luchthaven willen jullie mij helpen ?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er hangen overal borden waar je naar toe moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar weet niet waar ik moet beginnen ?
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hebt je reis geboekt, dan weet je hoe laat je moet vliegen en waarheen.
Als je op het vliegveld bent moet je eerst inchecken, dat staat aangegeven.
Na het inchecken en koffer afgeven moet je naar de gate, op 1 van die grote tv schermen zie je je vlucht staan, gewoon zoeken naar bestemming en tijd.
Dan staat er bijvoorbeeld gate 12, dan volg je de borden naar gate 12.
En als je vragen hebt loopt er ook veel personeel daar rond.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je bent op de hoogte van de bagage regels? Handbagage, maximum gewicht en afmetingen, wat je niet mee mag nemen en die nieuwe vloeistof regels?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik voor het eerst ging vliegen, zei iemand van het reisburo waar ik mn vliegticket boekte dat er op Schiphol (waar ik vertrok) gastvrouwen/heren waren die je konden helpen met de weg vinden op de luchthaven. Nou is dat alweer een tijd geleden. Dus ik heb net op de site van Schiphol gezocht naar of ik iets kon vinden over die service. Het enige wat ik kon vinden was dat als je je bij de infobalie meldt, je wel verder geholpen kan worden. Ik weet niet hoe het is bij andere luchthavens.
Uiteindelijk bleek dat het ontzettend meeviel (voor mij in ieder geval).
Ik heb geen gebruik gemaakt van die service. Alles staat heel goed aangegeven. De bewegwijzering is goed en als je goed op je ticket leest waar je moet zijn en je kijkt op de borden, kan er niks mis gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ticket is afgedrukt hoe krijg ik een gewone ticket ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat versta je onder een afgedrukt en een gewoon ticket? Is een afgedrukt ticket een printje van een boeking via internet of zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekregen van de reisbureau waar mn naam opstaag en mn vlucht
Ritsuka
9 jaar geleden
Daarmee moet je nog wel inchecken, want je moet een boarding pass hebben. Staan automaten voor.
Een boarding pass is een wat kleiner papier, als zo'n smalle lange envelop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen idee. Ik zou denken dat je via een reisburo meteen een gewoon goed ticket krijgt. Misschien dat iemand anders een idee heeft. Anders morgen naar het reisburo gaan en deze vraag aan hun stellen? De vraag hoe je een gewoon ticket krijgt dan. Hebben ze je daar geen tip gegeven toen je het ticket kocht waar je zijn moest?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is je bestemming?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Brooadjeei: reisbureau's bezorgen je enkel nog een brief met informatie over hoe je je boarding pass op kunt vragen. Waarom kan het reisbureau mijn boarding pass niet gewoon zelf printen? Vliegtuigmaatschappiijen passen vaak nog lastminute de vertrekuren van een vlucht aan, alsook de vertrekgate van het vliegtuig. Bovendien valt het weleens voor dat je een ander vliegtuig moet nemen, omdat je bijvoorbeeld een goedkoop ticket hebt gekocht en je daardoor héél flexibel moet zijn. Stel dat je dan je boarding pass van het reisbureau zou meekrijgen, dan zou het niet meer duidelijk zijn waar je gate bijvoorbeeld is (als je verschillende informatie krijgt).

Antwoorden (4)

Op grote luchthavens hangen overal televisieschermen waarop de vluchtnummers, de bestemmingen, de vertrektijden, en de gates van alle vluchten worden vermeld. De informatie op die schermen wordt voortdurend vernieuwd. Op die schermen zoek je jouw vlucht. Daarbij staat vermeld waar je je bagage moet inchecken en naar welke gate je moet gaan. Na het inchecken van je bagage volgt de paspoortcontrole. Daarna kan je naar de gate gaan. Vanaf de genoemde gate vertrekt het vliegtuig.

Zorg dat je ruim op tijd bent. Vaak moet je er al zo’n drie uur vóór de vlucht zijn, zodat er voldoende tijd is voor het inchecken, de paspoortcontrole en het naar de gate toe gaan.

Je kan je ook melden bij de balie van jouw luchtvaartmaatschappij. Daar kan men je altijd verder helpen.
9 jaar geleden
Je moet eerst inchecken, al dan niet ook je bagage (als je alleen handbagage hebt, hoef je die niet in te checken. Let erop dat deze wel voldoet aan de toegestane afmetingen).
Vervolgens zoek je op het scherm, waar je ook het nr v/d incheckbalie hebt gevonden, vanaf welke gate jouw vliegtuig vertrekt.
Hierop staat ook aangegeven als je mag boarden. Deze schermen zijn ruim verspreid over de luchthaven.
Je gaat als het goed is voor- of nadat je de gate binnenloopt door een beveiligingspoortje. Maar dat wordt allemaal aangegeven, en meestal loopt het duidelijk in elkaar over. Dus: vertrekhal - inchecken - security check - boarden.

Let er echt op dat je ruim op tijd bent! Toen ikzelf voor het eerst zelfstandig vloog, was ik gelukkig nog nét op de minuut op tijd voordat ons vliegtuig zou vertrekken... Dat wil je niet meemaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
op Schiphol moet handbagage ook, dan kijken ze of het aan de maten en maximum gewicht voldoet, en dan krijg je er zo'n geel label aan
Het is vrij makkelijk!
Je hebt in je vluchtinformatie de tijd en bestemming van je vlucht staan.
Als je op de luchthaven aankomt, kijk je eerst waar je moet inchecken (zie foto): stel je hebt de 20:00 naar Vienna geboekt, dan moet je naar hal 1, balie 8. Hier lever je je koffer in en krijg je je boarding pass. Hierop staat de gate vermeld, dus de plek van waaraf het vliegtuig vertrekt. Kwestie van de vele bordjes volgen.
Je kunt bij twijfel bij elke infobalie gerust vragen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
en het inchecken kan tegenwoordig ook bij van die automaten (kon op Schiphol tenminste)
Het is vooral belangrijk dat je weet welke stappen je allemaal moet ondergaan. Als je dat weet, dan wijst alles zichzelf uit. Eerst moet je inchecken. Tegenwoordig krijg je je boarding pass niet vooraf opgestuurd of krijg je het niet mee bij je reisbureau. Als je nog nooit ingecheckt hebt, is het gemakkelijker om dit online te doen (indien mogelijk). Als je niet online kan inchecken, dan moet dit op de luchthaven. Je kan dat aan een incheckautomaat doen (dan krijg je daar je pass uitgeprint), ofwel aan de balie (zoals het vroeger altijd was). Heb je jezelf thuis al ingecheckt? Of aan een automaat? Dan moet je bagage nog ingecheckt worden. Dat kan aan de incheckbalie van je luchtvaartmaatschappij. Dan moet je je boarding pass en je identiteitskaart (of reispaspoort, afhankelijk van je bestemming) afgeven en dan wordt/worden je koffer/koffers op een band gezet (waarna je bagage op het juiste vliegtuig wordt geplaatst). Bij sommige luchtvaartmaatschappijen moet je echter bijbetalen om bagage in het ruim te mogen meenemen en moet je dat dus zelf op het vliegtuig sjouwen. Ikzelf heb hier nog geen ervaring mee, maar ook daarvoor kan je nog steeds terecht bij het luchthavenpersoneel. Nadat alles is ingecheckt (behalve je handbagage, want dat moet je zelf meesleuren tot op het vliegtuig), moet je door de veiligheidscontrole. Hier moet je je handbagage (en eventuele andere meegebrachte bagage), in een bakje leggen en door een scanner laten rollen. Achter de scanner zit een persoon die nagaat of je geen verboden objecten hebt meegebracht. Alles dat niet op het vliegtuig mag (waaronder ook drank en eten dat VÓÓR de veiligheidscontrole is aangekocht of meegebracht), wordt hier meteen geconfisceerd (in beslag genomen). Eten en drank wordt weggegooid, maar waardevolle (of bruikbare, niet illegale objecten) kan je later terug ophalen op de luchthaven. Je moet vervolgens ook zelf door een scanner. Hierbij wordt nagegaan of je geen verboden objecten meedraagt. Alles waar metaal in zit moet je daarom ook op dat bakje leggen, vooraleer je door de detector gaat. Dat wil zeggen: een broeksriem, horloge, gsm, metale schoenen, halssnoeren, juwelen...). Oh ja: als je naar de VS gaat moet je bij de incheckbalie ook een grondige veiligheids check up ondergaan. Nadat je de veiligheidscontrole hebt doorlopen, moet je je begeven naar de douanecontrole. Daar moet je je identiteit bewijzen (door je identiteitskaart/reispaspoort) en boarding pass te tonen).

Toegevoegd na 22 uur:
(vervolg bij reacties)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je deze bent gepasseerd, ben je in de Transitzone. Hier kan je belastingvrije producten aankopen in een van de taxfreeshops. Bovendien mag je hier ook eten en drinken aanschaffen die je mag meenemen op het vliegtuig. In de transitzone kan je (net zoals in de zone daarvoor) ook gratis gebruikmaken van de sanitaire voorzieningen. Wachten op je vertrek, of je op tijd begeven naar je "GATE", kan heel stresserend zijn. Hoe vind je waar je vliegtuig staart geparkeerd? Op je boarding pass staat aangegeven welke de locatie is van jouw GATE. Meestal is dit een combinatie van letters en cijfers. Meestal moet je je enkel zorgen maken over de juiste gate als je de douane bent gepaseerd. Dan moet je gewoon de borden (met de juiste cijfers en letters) volgen. Weet je niet waar je moet zijn? Dan kan je ook steeds terecht bij de infobalies in de transitzone. Heb je je gate gevonden? Dan moet je wachten tot omgeroepen wordt dat je mag "BOARDEN (instappen)." Bij het boarden gebeurt er nog een laatste controle. Je boarding pass wordt gescand, je identiteit wordt opnieuw gecontroleerd en hierna mag je naar het vliegtuig en staat niets je meer in de weg. Nu moet je alleen nog je zitplaats zoeken en relaxen! Veel reisplezier!