Tot in hoeverre zijn de vliegroute en vliegbewegingen van een straaljagerpiloot vastgesteld?

Heeft een straaljagerpiloot een zekere vrijheid met betrekking tot vliegroute en vliegbewegingen? Of is alles precies van te voren vastgelegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat e.e.a. vantevoren vastligt in een oefenschema. Woon zelf nabij een mil. vliegbasis, en zie vliegtuigen altijd zelfde routes nemen cq oefeningen doen. En afwijkingen worden vaak van vooraf in de media aangekondigd, vanwege de (geluids)overlast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt met niet en dat hoop ik ook niet er wordt heel vaak met meerdere vliegtuigen te gelijk gevlogen, als iedereen maar een beetje zijn eigen route bepaald zou het aardig gevaarlijk worden in de lucht. Ik woon vlakbij de Marnewaard en als is zie hoe laag de straaljagers over komen (minimale vlieghoogte is boven het wad en daar woon ik tegenaan 75 m, dat moet er wel volgens een vluchtplan gevlogen worden.

Het beste antwoord

Er wordt vooraf een plan opgemaakt voor een vlucht naar bijvoorbeeld een gebied voor schietoefeningen ingediend bij de militaire luchtverkeersleiding. Die zorgen dat er niet teveel vliegtuigen tegelijk in dat oefengebied zullen aankomen, en geven aan de lokale verkeersleiding op de toren van de thuisbasis op wanneer of tussen welke tijdstippen het vliegtuig de lucht in mag gaan.
Zodra het vliegtuig bemand is en de motor gestart is (en alle bijbehorende controles gedaan zijn), taxiet het naar de startbaan. Als het in de lucht is wordt het contact overgedragen aan de radarverkeersleiding die in Nieuw Milligen op de Veluwe zetelt.
Die kan al het luchtverkeer op de radar in het oog houden en begeleidt de straaljager (of formatie van twee of meer straaljagers) dynamisch tussen het andere burger- en militaire luchtverkeer door naar het (van burger- en ander militair luchtverkeer vrijgehouden) schietgebied, waar het van de ruimte krijgt om zijn oefeningen te doen.

Die laag-hoog-laag reis van basis naar oefengebied verloopt voorzover ik weet qua planning wel langs min of meer vaste routes (al was het maar om een uitgangspunt te hebben waarmee de computers vooruit kunnen rekenen en aangeven wanneer er ergens een onwenselijke drukte dreigt te ontstaan, tevens hebben de begeleiders op de grond zo een verwachtingspatroon wanneer de communicatie onverhoopt uitvalt), maar in de actuele uitvoering kan en zal de radarverkeersleiding daar vaak dynamisch in bijsturen door tijdelijk afwijkende koersen en hoogtes op te dragen. Net zoals ook de burgervliegtuigen bijvoorbeeld in de klim en daling tijdelijk een iets andere koers kan worden opgedragen.

Sommige vluchten zijn laagvliegoefeningen, en die gebeuren soms langs vaste routes, maar er zijn ook laagvlieggebieden, waarbinnen de piloot de vrije hand kan krijgen, of waarbinnen meerdere vliegtuige een robbertje kunnen oefenvechten.
Zulke vrije gebieden zijn er ook hoog in de lucht, bij Nederland boven de Noordzee bijvoorbeeld.

Na de opgegeven oefenopdrachten gaat het soms in een speciaal daarvoor gereserveerd vlieggebied bij een daar rondvliegend tankvliegtuig in de lucht bijtanken (om een tweede set oefeningen te kunnen doen zonder eerst terug naar huis te vliegen), of anders wordt de thuisreis aanvaard wederom onder leiding van de radarverkeersleiders, en op het laatst door de lokale verkeersleiding op de thuisbasis.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!