Waardoor wordt het zijpaneel van een Boeing 757 op sommige plekken loeiheet?

Ik zat in een Boeing 757-300. Verrassenderwijze kreeg ik een plek bij een nooduitgang, zelfs zonder te hoeven bijbetalen.

Ik zat bij de nooduitgang boven de vleugel. Daar waren twee nooddeuren naast elkaar; ik zat naast de voorste van deze twee nooddeuren.

Op een gegeven moment werd mijn bovenarm, die tegen de wand van het vliegtuig rustte, erg heet. Toen ik ging voelen hoe dat kwam, ontdekte ik het volgende:

--  Tussen de beide nooduitgangsluiken zit een tussenpaneel.
--  Langs beide randen van dat tussenpaneel (links en rechts) zijn meerdere plekken die erg heet worden.
--  Tussen die plekken in is het tussenpaneel warm.
--  In het midden is het tussenpaneel koud, net als alle overige zijpanelen van het vliegtuig.
--  De zijpanelen naast de nooduitgangsluiken (dus rechts van het rechter noodluik en links van het linker noodluik) zijn ook gewoon koud.

De hete plekken zijn zo heet, dat je ervan schrikt als je toevallig zo'n plek raakt. Ik kon mijn hand er nog net tegenaan houden zonder het gevoel te hebben een brandwond op te lopen; ik kan me goed voorstellen dat bijvoorbeeld een kind deze hitte niet zou kunnen uithouden (maar kinderen mogen daar sowieso niet zitten, dus dat is geen probleem).

Het gaat om, van boven naar beneden, zeven zeer hete plekken aan beide zijkanten van het tussenpaneel.

Mijn vraag is nu: waardoor (en eventueel waarom) wordt dit tussenpaneel op die plekken zo heet?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessant gegeven, ik ben behoorlijk bekend met vliegtuigen maar heb hier nog nooit van gehoord. Ik weet dat sommige onderdelen preventief worden verhit om ze sterker en minder gevoelig voor metaalmoeheid te maken (meestal aan de voorzijde van het vliegtuig) maar dat zou je dan nog niet aan de binnenkant moeten kunnen voelen en ik zie niet in waarom die plek verhit zou moeten worden. Wellicht verwarming om te zorgen dat in geval van nood die deuren niet aan de rest van het vliegtuig vastgevroren zitten zodat ze nog geopend kunnen worden? Luchtwrijving van een uitstekend stuk romp? Ik vind het echt heel eigenaardig. Een hete luchtstroom van de verwarming op dat paneel gericht is geen optie?
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo'n hete luchtstroom zou toch geen zeven onderscheidbare hete plekken veroorzaken, netjes boven elkaar langs de rand van dat tussenpaneel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me niet inderdaad, ik vind het echt een vreemd geval, kan ook niets vinden op google

Het beste antwoord

De hitte komt van het supplemental door heating systeem. Zelf werk ik niet aan de B757 maar aan de B737. Dit toestel heeft rond de noodluiken 5 elektrische verwarmingsdekens die de omgeving van de noodluiken op een temperatuur van maximaal 38 graden Celsius. De deuren worden verwarmd om de kans op vastvriezen te voorkomen. Het systeem wordt door de boordcomputers aangezet als het toestel in de lucht is en de airconditioning staat aan. Ik denk dat de meeste piloten niet weten dat dit systeem in het vliegtuig zit.
Als je als passagier vindt dat de wand te warm wordt kan/moet je dit eigenlijk melden aan de cabinebemanning zodat het na de landing gecontroleerd kan worden door de technische dienst. Het is namelijk wel eens voorgekomen op een B767 dat het systeem niet goed werkte en rook veroorzaakte in de cabine. (zie vraag 39 in de link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice one! + was mijn vermoeden toch goed maar had er nog nooit van gehoord idd
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb de luchtvaartmaatschappij toch maar even een mailtje gestuurd. Zij kunnen nu kijken of ze hier extra aandacht aan willen geven bij de eerstvolgende inspectie. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan door de elektrische stroom in het elektromagnetische slot, dat vaak gebruikt wordt bij nooduitgangen.