Hebben in woners van Abcoude (veel) hinder van geluidoverlast van aan- uitvliegroutes Schiphol?

8 jaar geleden
3.7K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee wel in hoofddorp.
ronron1212
8 jaar geleden
Abcoude ligt vlak bij Amsterdam en Muiden.

Het beste antwoord

Eens rondkijken op http://inzicht.bezoekbas.nl/ kan u een indruk geven. Dan moet u het vliegverkeer wel gedurende langere tijd (meerdere weken) regelmatig volgen, want de geluidsbelasting op een bepaalde plek hangt erg met het baangebruik en dus met de windrichting samen.
Er wordt daar echter ook een algemene indruk van de situatie voor de omgeving gegeven.

En mijn indruk van zowel de aankomstroutes als de vertrekroutes in de buurt van Abcoude is dat u daar behoorlijk gunstig zit! Wat de vertrekroutes betreft kunt u dat trouwens goed zien op het kaartje http://www.bezoekbas.nl/userfiles/image/dag%20vertekroutes.jpg .

Met aankomend verkeer wordt vaak wat meer geschoven. De verkeersleiders moeten namelijk de vliegtuigen met een mooi en optimaal interval bij de landingsbaan laten aankomen, en dat kun je bij het wachten voor een veerboot doen door auto’s in rijen tijdelijk stil te zetten en zo, maar vliegtuigen moeten voldoende snelheid aanhouden. Daarom trekken de verkeersleiders soms een bepaalde vlucht even wat meer in een kortere bocht naar het laatste stuk recht voor de baan dan degene vlak daarachter, die ze dan juist iets meer om laten vliegen. Voorzover men daarbij over Abcoude zou komen, blijft het dan nóg een gunstige omstandigheid dat de vliegtuigen dan gemiddels genomen hun snelheid aan het terugbrengen zijn en in het algemeen veelal aan het dalen zullen zijn, hetgeen allebei gunstig is om weinig lawaai te maken.

Bovenvermelde site is trouwens speciaal gericht op de informatiebehoefte van bewoners in de wijde omgeveing van Schiphol.

U kunt zich ook verder in de materie verdiepen op de site van de luchtverkeersleiding, www.lvnl.nl

Ik heb een groot deel van mijn leven op fietsafstand van Schiphol gewoond en zelf meer dan 30 jaar op de luchthaven gewerkt, o.a. bij de luchtverkeersleiding als verkeersleider in opleiding.

Toegevoegd na 11 minuten:
Vertrekkend verkeer zal bovendien al redelijk hoog zitten als het in de buurt van Abcoude langskomt. Het écht opvallende geluid wordt tegenwoordig vooral dicht bij de luchthaven geproduceerd - en op grotere afstand recht voor de baan valt het ook op omdat het merendeel van het luchtverkeer zich vanzelf voornamelijk in hetzelfde bochtje naar de aanvliegkoers gaat concentreren.
Het over het algemeen veel minder opvallende lawaai hangt vooral samen met het feit dat de moderne vliegtuigen toch echt (technisch gesproken) onwaarschijnlijk veel stiller gemaakt zijn dan hun voorgangers!
Bovendien is men er slimmer mee gaan vliegen.
Bordensteker
8 jaar geleden
constant
8 jaar geleden
Perfect met dank!

Andere antwoorden (1)

Nee, Abcoude ligt eigenlijk buiten de normale aanvliegroutes; het ligt eigenlijk in een soort 'dode hoek'.