Hoe lopen de luchtvaartcorridors ten zuidwesten van Parijs?

Ik vloog van de Canarische eilanden naar Frankfurt. Op een gegeven moment stond op de beeldschermen in het vliegtuig dan onze koers 21° was, en dat de bestemming zich op 41° bevond (de precieze koersen kunnen wat verschillen, ik noem deze getallen uit mijn hoofd). Ik verwachtte dus dat we op enig moment een bocht naar rechts zouden maken.

We maakten echter een bocht naar links. Pas veel later bogen we terug naar rechts. Zie onderstaande route, waarop we van linksonder naar rechtsboven vlogen.

Nu is het natuurlijk mogelijk dat de luchtvaartcorridors in dat gebied zo lopen, en dat vliegtuigen altijd deze route volgen.

Op het moment dat ik daar vloog, werd heel Noord-Frankrijk (en België, Nederland en Duitsland) geteisterd door hevige onweersbuien. Het is dus ook mogelijk dat de normale route gewoon ongeveer rechtdoor was, maar dat we zijn afgebogen om een bijzonder heftig onweer rond Orléans te vermijden.

Vandaar mijn vraag: is het normaal om deze route te vliegen (omdat het een gereguleerde vliegcorridor is), of was er iets bijzonders aan de hand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik het zo lees om een omweersbui te ontlopen is dit gewoon een normale procedure die ze volgen, ruim om het omweer heen gaan. De reden voor het gezigzag is omdat parijs een redelijk drukke plek is voor het vliegverkeer. In dit geval en zoals in elk ander geval word er dan gewoon gebruik gemaakt van de Airways (snelwegen voor vliegtuigen zoals het bij ons op school word genoemd) en vliegt die zo alsnog naar de bestemming. De route word dan door de piloten of door het OCC (Operations Control Center) van de maatschappij waarmee je vliegt veranderd. Dan komen we bij de reden waarom je zo ver omvloog en dat is omdat ze er ruim omheen willen gaan omdat onweer nog wel eens zijn eigen kant op wil gaan. Ze kijken dan gewoon wat een snelle en goeie weg is om er om heen te gaan en uitendelijk kom je er dan alsnog. Als je zelf wil kijken welke airways je hebt gebruikt en hoe alles er uit ziet over de hele wereld kijk dan even op deze site http://skyvector.com/ Deze site gebruiken wij ook op school tijdens de navigatie lessen. (klik wel op World Hi, staat rechts boven) Maar om alles kort samen te vatten. Gewoon een normale procedure en vervolgens stukje omgevlogen en andere airways genomen. Komt wel vaker voor overigens ;)

Bronnen:
http://skyvector.com/

Boven pakweg zes kilometer hoogte worden tegenwoordig op veel plaatsen op aarde (waaronder West-Europa) vrijwel alleen rechtstreekse routes gekozen naar een punt dichtbij de luchthaven van bestemming. Het vroegere zigzag vliegen langs lijntjes tussen punten op de grond waar luchtvaartradiobakens staan is overbodig geworden door navigatiesystemen die wel kijken waar die bakens staan, maar die vervolgens met die vaste punten in het achterhoofd een rechtstreekse koers kunnen uitzetten en volgen (waarbij niet recht over een aantal bakens gevlogen hoeft te worden). De computerapparatuur van hedendaagse verkeersleidingscentra is tegenwoordig ook helemaal op het accepteren van door het vliegtuig gewenste rechtstreekse koersen ingesteld. De grondsystemen stellen meestal zelf een rechtstreekse route voor en die wordt dan door het vliegtuig gevolgd. Tegen deze achtergrond valt te concluderen dat de gevolgde vliegroute tussen de Canarische eilanden en Frankfurt sowieso al een afwijking van het normale moet zijn geweest, want je vliegtuig koerste tot aan de Portugees/Spaanse grens ongeveer recht op Parijs af, en dat is al niet normaal. De flauwe knik om Bilbao heen kan met het uitwijken voor een ander vliegtuig op dezelfde hoogte te maken gehad hebben, en de veel opvallender knik om Orleans heen zal wel met de actuele ontwikkeling binnen het omvangrijke gebied met veel onweershaarden te maken gehad hebben, en dat zal ook wel de reden geweest zijn om niet van meet af aan al meer oostelijk recht op Frankfurt af te sturen.

Lastig te zeggen, maar als ik zo kijk denk ik dat er een stukje is omgevlogen om een onweersbui te vermijden. De route loopt aardig zoals verwacht, behalve dus die knik bij Parijs. Het zou ook kunnen komen doordat de Franse luchtverkeersleiding het vliegtuig wat opzij stuurde om afstand te houden tot een ander vliegtuig, maar daar lijkt het mij een te grote bocht voor die ook te lang wordt aangehouden (meestal maar 10 graden, 20 is echt veel dan). Normaal gesproken zou je die bocht niet gemogen hebben, iets links om Parijs zijn gegaan en daarna de route zoals nu gevlogen gedaan hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100