Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom komt er rook in de binnenkant van een vliegtuig voor het opstijgen?

Kijk het filmpje. Wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het rook was als van een brand, zou je dat moeten kunnen ruiken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet niet waar dit filmpje gemaakt is, maar ik vermoed ergens waar het buiten warmer is dan IN het vliegtuig.
Door de deuren komt dan warme, vochtige lucht binnen.

Door de airco komt dan koude lucht. Als die koude lucht en de warme vochtige lucht elkaar raken, dan condenseert het water uit de warme lucht. En dat is wat je ziet.

Nadat je bent opgestegen druppelt er dan wat water vanuit de bagagebakken. Na een tijdje is alle vocht gecondenseerd en houdt dat op.

Toegevoegd na 24 seconden:
Het is dus geen rook, het is waterdamp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat is de airco ik heb in de serie air crash investigation gehoord dat die wel eens roken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zuurstof die in de drukcabine word gepompt, alleen doordat de temperatuurverschillen te groot zijn word het gezien als "rook".
Als het klimaat in de drukcabine goed is dan zie je het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is damp van de airco, niks ergs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de koude lucht ,die uit de airco komt en omdat de lucht in de passagiersafdeling op dat moment nog warmer is, zie je het als rook. Maar als je goed kijkt,verwaait het haast onmiddellijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding