Waarom komt er rook in de binnenkant van een vliegtuig voor het opstijgen?

Kijk het filmpje. Wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het rook was als van een brand, zou je dat moeten kunnen ruiken.

Het beste antwoord

Ik weet niet waar dit filmpje gemaakt is, maar ik vermoed ergens waar het buiten warmer is dan IN het vliegtuig.
Door de deuren komt dan warme, vochtige lucht binnen.

Door de airco komt dan koude lucht. Als die koude lucht en de warme vochtige lucht elkaar raken, dan condenseert het water uit de warme lucht. En dat is wat je ziet.

Nadat je bent opgestegen druppelt er dan wat water vanuit de bagagebakken. Na een tijdje is alle vocht gecondenseerd en houdt dat op.

Toegevoegd na 24 seconden:
Het is dus geen rook, het is waterdamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat is de airco ik heb in de serie air crash investigation gehoord dat die wel eens roken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zuurstof die in de drukcabine word gepompt, alleen doordat de temperatuurverschillen te groot zijn word het gezien als "rook".
Als het klimaat in de drukcabine goed is dan zie je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is damp van de airco, niks ergs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de koude lucht ,die uit de airco komt en omdat de lucht in de passagiersafdeling op dat moment nog warmer is, zie je het als rook. Maar als je goed kijkt,verwaait het haast onmiddellijk.