hoe blijft een vliegtuig met zo een grote snelheid recht op de landingsbaan bij het dalen en opstijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Daarvoor zit die grote vin achterop de staart. Bij lage snelheden stuur je het vliegtuig nog met de neuswielen op de baan. Naarmate de snelheid hoger wordt heemt het roer het over, dat is het kleine vlak achteraan de staartvin die heen en weer beweegt, als het vlakje naar rechts gaat gaat het toestel ook naar rechts. Dit alles gaat met hele kleine correcties, als je grote stuurbewegingen begint te maken wordt het steeds lastiger het vliegtuig op de baan onder controle te houden. In de lucht werkt het precies hetzelfde, maar dan heb je ook nog dat het vliegtuig in de bochten overhelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je stuurt overigens met de pedalen bij je voeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de techneut zijn/haar werk goed heeft gedaan en de neuswiel besturing is perfect uitgelijnd !!!
Veel vliegtuigen hebben naast de bekende stuurknuppels ook nog een steering tiller.
Links van de captain zit ee
n apart stuurtje waarmee je op de grond de neuswielen kan besturen. (zwarte ding op de foto) Soms heeft de co-piloot er ook een.
Op een Boeing 737 kan je hiermee de neuswielen 78 graden linksom of rechtsom draaien. Dit gebruik je vooral tijdens het taxiën en inparkeren bij de gate.
Tijdens de start en landing gebruikt je de rudder pedalen waar je ook het richtingsroer mee beweegt.
Op een Boeing 737 kan je hiermee de neuswielen slechts 7 graden linksom of rechtsom draaien.
Hierdoor zal je niet zo snel in een slip raken.
Hoe harder je gaat dus te meer invloed zal het richtingsroer krijgen.
Op het moment de het neuslandingsgestel van de grond los komt zal het vliegtuig dat door sensoren "zien" en de rudderpedalen los koppelen van de neuswiel besturing.
In het neuslandingsgestel zit een soort slot die ervoor zorgt dat de wielen recht vooruit staan als het ingetrokken wordt.
De wielen staan nu gelijk weer goed voor de landing.
Als het vliegtuig aan een trekker hangt om hem van de gate te halen of om ergens anders neer te zetten wordt de neuswielbesturing met een veiligheidspin gedeactiveerd.
Op het filmpje zie je dat je eigenlijk helemaal geen neuswielen nodig hebt om recht op de landingsbaan te blijven….