waarom gaat het licht uit tijdens landen en opstijgen van een vliegtuig?

waarom doet het cabine personeel het licht bijna uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil de minkukel even uitleggen, waarom dit geen waardevolle antwoorden zijn? als ervaren cabin attendant ben ik hier namelijk brandend nieuwsgierig naar.

Het beste antwoord

Bij het opstijgen en landen zal de bemanning 's nachts de verlichting dimmen, maar niet volledig uitschakelen. De reden is veiligheid. In geval van een 'incident' waarbij de passagiers en bemanning snel het vliegtuig moeten evacueren moet het lichaam zo snel mogelijk op die situatie moeten reageren. Bij een gedimde verlichting hebben de ogen minder tijd nodig om zich aan te passen aan een (misschien) volledig donkere situatie. Veiligheid dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is om je ogen te laten accomoderen. Dit gebeurt nl alleen bij landen in het donker / de schemering. Je ogen wennen aan het donker. Dus als er iets mis gaat bij het landen of opstijgen kan je meteen reageren. Als je ogen niet gewent zijn heb je een halve minuut nodig om te wennen. Bij een crash is dat cruciale tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat de cabineverlichting uitgaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen). Normaal heeft het menselijk oog enige minuten nodig om goed aan het donker te wennen, en als je het vliegtuig moet evacueren, is iedere seconde vertraging door gedesorienteerde passagiers één teveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de piloten anders nietsmeer zien