Als ik een hogesnelheidstrein (ICE) neem in Nederland, die stopt in duitsland, hoe zit het dan met mijn studentenreisproduct?

Ik wil met de trein van Utrecht Centraal naar Keulen, Duitsland. De hogesnelheidstrein gaat daar rechtstreeks heen (geen overstap). Ik heb een studentenreisproduct (studenten ov-chipkaart) en kan dus gratis reizen door heel Nederland. Maar hoe zit dat nu met de kosten van deze reis? betaal ik nu wel de hele reis of gaat het betalen pas in na de grens? ik kon zelf niks vinden op het internet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Utrecht
10 jaar geleden
Voor reizen binnen Nederland met de ICE (en Thalys) moet je een toeslag betalen. Dus een extra kaartje kopen.
Daarnaast is je Studenten OV kaart geldig tot het laatste station vóór de grens. Dus vanaf Arnhem moet je -volledig- gaan betalen.

Het beste antwoord

Je zal reizen met een ICE van NS Hispeed. Je kan bij de aanschaf van een ticket aangeven dat je binnen Nederland vrij reist. Op de website van NS Hispeed kan je bij de boeking aanvinken: Vrij reizen op NS traject. Een extra ICE-toeslag hoef je in dit geval niet aan te schaffen, want dit heb je alleen nodig als je binnen Nederland blijft en dit niet standaard in je abonnement zit.

Overigens is het zo dat je niet moet inchecken als je de ICE betreedt. Je kan dan namelijk niet uitchecken in het buitenland en hoeft ook niet gehaast in Arnhem de trein in en uit. De conducteur keurt dus ook een oningecheckt abonnement op internationale treinen goed als je internationaal reist. Je moet dan wel laten zien dat je ook voor het buitenlandse deel een ticket hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Binnen Nederland kun je gebruik maken van je studenten reisproduct, maar je betaald hiervoor wel een toeslag.