Als je samen met een minderjarig kind de bus wilt nemen, moet je dan met de ov chipkaart 2x inchecken en 2 x uitchecken?

Stel ik check mezelf in bij het instappen van de bus, daarna zal ik mijn kind moeten inchecken.. ik vermoed echter dat ik mezelf dan weer uitcheck zodra ik voor de 2e keer in wil checken. Weet iemand hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Nee, je moet niet 2x inchecken en 2x uitchecken met dezelfde kaart voor twee verschillende reizigers. Iedere reiziger heeft een eigen kaart nodig. Alleen kinderen onder de 3 jaar reizen gratis, dus voor hen is geen kaart nodig.

In deze folder http://www.ov-chipkaart.nl/pdf/folderallesoverovchipkaart staat op pagina 6 de volgende tekst:

"Reist u met meer mensen? Dan heeft iedereen een eigen OV-chipkaart nodig. Als er poortjes zijn en u reist met kinderen, dan moeten de kinderen één voor één door de poortjes. Naast de gewone poortjes is er altijd een breed poortje.

Let op dat u niet twee keer achter elkaar uw kaart voor de kaartlezer houdt, want dan checkt u in, maar ook meteen weer uit. En niet ingecheckt betekent bij controle: een boete!"

Bij het instappen van een bus is de kans, dat iemand per ongeluk twee keer incheckt niet zo groot, want men moet de kaart heel dicht tegen het incheckapparaat houden.

BELANGRIJK is: Iedere reiziger heeft een eigen OV-chipkaart nodig.

Maar op deze website http://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/welkekaartpastbiju/kinderen-65plus-begeleider-groepsreis/ staat over kinderen nog het volgende:

"Kinderen, 65-plus en groepen

Kinderen en reizigers ouder dan 65 jaar reizen met korting vanwege hun leeftijd. Die korting kan alleen worden verrekend als u met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reist. De korting geldt voor het basistarief en het instaptarief.

Let op: in sommige gevallen heeft u een speciaal reisproduct nodig om met korting te reizen of reist u zelfs helemaal gratis. Informeer bij uw OV-bedrijf naar de mogelijkheden.

NS:

Kinderen tot en met drie jaar

gratis

Kinderen van vier tot en met elf jaar

- 40% korting op kaartje als kind alleen reist
- Railrunner kaartje als kind met volwassene meereist

Overige OV-bedrijven:

Kinderen tot en met drie jaar

gratis

Kinderen van vier tot en met elf jaar

34% korting op saldo"

Het is dus afhankelijk van de leeftijd van het kind of het gratis kan reizen of een kaart nodig heeft. Ook is het afhankelijk van de leeftijd van het kind of het korting kan krijgen.

Toegevoegd na 9 uur:
Correctie: Lees in plaats van deze zin: "Bij het instappen van een bus is de kans, dat iemand per ongeluk twee keer incheckt niet zo groot, want men moet de kaart heel dicht tegen het incheckapparaat houden." het volgende: "Bij het instappen van een bus is de kans, dat iemand na het inchecken per ongeluk weer uitcheckt niet zo groot, want men moet de kaart heel dicht tegen het incheckapparaat houden.".
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Voor grote groepen met kinderen is er misschien inmiddels een eenvoudigere manier ontwikkeld om in te checken. Daar ben ik niet zeker van. De folder is namelijk uit januari 2010. Voor het antwoord op de vraag (die niet over reizen met een groep gaat) maakt het verder niets uit.

Andere antwoorden (1)

Kinderen t.e.m. 3 jaar reizen sowieso gratis mee.
Kinderen van 4 t.e.m. 11 jaar zullen een eigen O.V. kaart moeten hebben krijgen 40%(N.S.) en 34% (andere vervoerders) korting.