Wie kwam op het idee om buslijnen te nummeren?

Wij zijn gewend dat buslijnen een nummer hebben: "neem lijn 77 naar Nieuwegein".

Voor zover ik weet hadden postkoetsen en trekschuiten geen nummer. Iemand moet dus ooit op het idee zijn gekomen, buslijnen te nummeren.

Wie heeft dat idee bedacht, c.q. waar werden bussen (of andere vervoermiddelen) voor het eerst van een nummer voorzien?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerste idee was Napoleon, dat had hij ook bedacht voor de huizennummers, maar helaas ik heb geen idee wie dat heeft bedacht.
Hele goeie vraag Cryo!

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is niemand op dat idee gekomen. Nummeren van bepaalde zaken is al zo oud als de wereld. Denk aan de nummering van bijbelteksten en hoofdstukken, en de nummering van de pianosonates van Chopin. Heeft maar één doel: snel iets terug kunnen vinden.

Zolang er ergens maar één buslijn rijdt, is nummering niet nodig, maar zodra er meer bussen gaan rijden, onstaat vanzelf de behoefte om de boel te gaan nummeren. Als jij gaat verhuizen naar een grachtenpand met 12 kamers schrijf je niet op de verhuisdozen "achterkamer 2e verdieping", maar kom je vanzelf op het idee om de deuren van je 12 kamers en je verhuisdozen te nummeren. Dat werkt efficient voor de verhuizers. Hoe korter de aanduiding (en dat gaat juist zo handig met nummers) hoe minder je hoeft te schrijven, en hoe minder snel het fout gaat.

Toen we nog maar 1 televisiezender hadden was er ook geen noodzaak om die zender Nederland 1 te noemen. Dat werd pas nodig toen er netten bijkwamen. En zo nummeren we alles, om overzicht te houden en snel en efficient te werken. Denk aan bankrekeningnummers, burgerservicenummers, telefoonnummers, huisnummers, postcodes en groepen op de basisschool. Dat is allemaal ook nooit bedacht, maar was alleen maar een logisch gevolg.

Overigens is een nummering niet altijd noodzakelijk. NS-treinen hebben ook geen nummer (tenminste niet gangbaar als aanduiding voor passagiers) en de metro in Londen ook niet. Daar werken ze gewoon met lijnnamen, en dat gaat ook prima. En er zijn zelfs middelbare scholen waar leerlingen niet in klas 2 of groep 4 zitten, maar in groep groen, oranje of blauw. Dat blijkt ook prima te werken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus... met gezond verstand kom je zo tot het juiste antwoord. Wel interessant overigens met die treinen. Hoe komt het toch dat je daar geen cijfers hebt. Mijn 13 jarige (nog nooit alleen met de trein geweest) begreep niet waarom hij de trein naar Delfzijl moet nemen om bij zijn neef te komen terwijl die in Appingedam woont: ik moet toch de trein naar Appingedam? Pas toen ik uitlegde dat hij ook niet de bus naar de Kerkstraat neemt maar lijn 75 begreep hij het ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! ;-) Ik heb er nog eens wat over na lopen denken, over waarom treinen geen lijnnummers hebben. Een pasklaar antwoord heb ik niet, maar het is wel zo, dat het een totaal ander systeem is. Een trein heeft meestal een vaste plek op een station, en de perrons hebben een duidelijke aanduiding. Op zo'n bord kan veel meer info staan, dan alleen maar een lijnnummer.
Ook is er natuurlijk een verschil met bussen: een bus kun je "aanhouden" als je meewilt. Anders rijdt ie door. Handig om dan al vanaf grote afstand te zien, om welke lijn het gaat. Treinen stoppen overal, zoals dat is bepaald in de dienstregeling, ook als er niemand in of uit moet stappen. Lijnnummer is dus niet nodig, want als de trein stilstaat heb je alle tijd om rustig te bekijken waar die trein naar toegaat, en te beslissen of je meewilt of niet. Zomaar wat gedachten ....... ;-)

Andere antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk is dat door meerdere personen op meerdere plaatsen tegelijk bedacht en is het later door de bus maatschappijen ingevoerd, omdat het idd gemakkelijk was. Het kan door een buschauffeur maar net zo goed door een passagier bedacht zijn.