Kan ik met een pitbike zonder kenteken naar Ameland?

Ik werk op Ameland, en ik heb beter vervoer nodig.
En ik wil niet elke dag moeten fietsen, taxi of met de bus.
Want dan ben afhankelijk van het weer/tijden.
Ik heb zelf nog geen rijbewijs, maar heb wel een pitbike (hier heb je geen rijbewijs voor nodig).
Maar ik kon niets vinden op de site van Wagenborg over een motor voertuig zonder kenteken.
Zou dit mogelijk zijn?
En in wat voor catogorie zou het dan vallen?
Scooter/brommer of meer richting de fiets.
Het is trouwens een 2tak 49 cc pitbike.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
dudemeister
6 jaar geleden
geen kenteken op een gemotoriseerd vehikel = niet op de openbare weg

Antwoorden (1)

Een pitbike is niet bedoeld voor de openbare weg, maar voor op eigen c.q. afgesloten terrein. Vandaar dat er geen rijbewijs voor nodig is. Als je er echter mee de openbare weg op wil, dan zal hij eerst gekentekend moeten worden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit had ik ook al ergens gelezen, maar het is ook niet exact voor op de openbare weg.
Het is vervoer en op ameland zijn genoeg weggetjes die niet vlak bij de openbare weg zijn.
Zo lang ik hem de boot krijg zal alles goed moeten komen.
Trouwens er is 1 politie bureau in Nes en in de paar weken dat ik op ameland was (in hollum) heb ik geen enkele politie gezien. M. V. G Liam van der Kooi
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een pitbike t/m 49cc valt voor de wegenverkeerswet onder de Brommers. Dus moet hij aan dezelfde eisen voldoen als een gewone brommer of scooter. Zolang je niet op de openbare weg komt mag je er gewoon mee rijden.
Nu weet ik niet van wie de grond is naast de weg en of je daar dan wel mag rijden. Zonder kenteken kan je je brommer niet verzekeren. Dan ben je niet verzekerd als je op een weg rijd en een ongeluk krijgt. Als je een eenzijdig ongeluk krijgt is dat niet zo'n probleem, maar als je iemand aan rijdt en je brommer is niet verzekerd heb je wel een probleem. Als je de pitbike een kenteken wilt geven en wilt verzekeren kan dit een duur grapje worden.
Dus een rijbewijs en een andere brommer met kenteken is misschien een goedkopere oplossing. Of pak een elektrische fiers