Een bromfiets rijdt op een eenrichtingsweg die linksaf wilt slaan met daar achter een auto die rechtdoor wilt rijden. wie moet wie voorlaten gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Binnen de bebouwde kom rijdt de bromfiets op de hoofd rijbaan, en moet de auto achter hem wachten.

Buiten de bebouwde kom rijdt de brommer op een lost fietspad en moet de brommer wachten voor hij de hoofrijbaan kruist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bromfiets voor de auto rijdt gaat de bromfietster gewoon voor. Die doet zijn knipper licht naar links aan zodat de auto achter hem weet dat hij gaat remmen. Mocht de straat breed genoeg zijn dan kan de auto al wel door rijden als de bromfiets iets naar links gaat (soort van invoegen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en veilig voorsorteren naar links !
Op een eenrichtingsweg sorteer je zo veel mogelijk voor naar links als de weg voor alle bestuurders gesloten is in de tegenovergestelde richting (dus ook voor fietsers, snorfietsers en gehandicaptenvoertuigen). Mogen fietsers (en snorfietsers en gehandicaptenvoertuigen) de weg wel in beide richtingen ingaan, maar auto's niet, dan sorteer je zo veel mogelijk voor tegen de wegas.
Door voor te sorteren en richting aan te geven, geldt dat je rechts ingehaald mag worden en belemmerd dan het achteropkomend, rechtdoorgaand verkeer niet.
Dit in tegenstelling tot de normale regels dat bestuurders links in moeten halen. (behalve fietsers)
Je mag alleen pas dan voorsorteren als dit veilig kan en je het verkeer rondom (dus ook achter je) niet belemmert of in gevaar brengt.
Een belangrijke zijdelingse verplaatsing is namelijk ook een bijzondere manoeuvre, waarbij je al het overige verkeer vóór moet laten gaan.

Links inhalen:
Artikel 11 van her RVV 1990
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te
kennen hebben gegeven dat zij naar links willen
afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen
andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering
bevinden mogen bestuurders die zich links van
deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Artikel 12
Het is verboden een voertuig vlak voor of op een
voetgangersoversteekplaats in te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bromfietser op een éénrichtingsweg linksaf wil slaan, zal deze zich er eerst van moeten vergewissen dat er geen achteropkomend verkeer nadert oftewel al gedeeltelijk wordt ingehaald. Dus op het moment dat de weg achter de brommer vrij is kan deze richting aangeven en maximaal links voorsorteren. De auto die rechtdoor wil gaan kan en mag dan de brommer dan rechts passeren. De achteropkomende auto zal nadat je richting hebt aangegeven jou in de gelegenheid moeten stellen om voor te sorteren en linksaf te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij is dit het enige juiste antwoord.
Ze hebben dezelfde plek op de weg dus ze rijden achter elkaar .
Dus zal de auto gewoon achter deze brommer blijven.

ALS: (Want voorsorteren is niet meer verplicht) De brommer voorgesorteerd is mag de auto zich rechts naast de brommer zich opstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brommerkan gewoon voorsorteren waarna de auto hem rechts voorbij mag dus niemand hoeft te wachten.
Verder gaat verkeer op dezelfde weg altijd voor afslaand verkeer.