As ik op de fiets rechtdoor ga over een rotonde, is het dan verstandig om bij de eerste afslag mijn linkerhand uit te steken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

't Punt is dat er mensen bestaan die geen richting aangeven als ze de rotonde verlaten. Da's de enige reden dat je erover denkt om bij de 1e afslag evt. je hand naar links te doen. Oftewel: door fouten van anderen begint men zich aan te passen door die fouten door 'extra' aan te geven wat je wilt. Dat zou helemaal niet moeten. Dat 'extra' aangeven op de fiets is niet de norm, onverwacht en feitelijk onjuist - ook voor automobilisten! Je mag niet vóór een rotonde al richting aangeven, tenzij je direct rechtsaf gaat. Het wordt trouwens wel toegestaan/gedoogd. Maar je moet de rotonde gewoon zien als een krom stuk weg met relatief veel afslagen vlak achterelkaar. Het is dus schuld van de ±20% van de rotonde-gebruikers die geen richting aangeeft bij 't verlaten van de rotonde, dat er verwarring kan ontstaan. Van mij mag de politie daar veel meer op controleren, want het is erg irritant om 't zacht te zeggen. Ik wed ook dat die 20% veel meer ongelukken krijgt dan gemiddeld.

Je moet je hand uitsteken net voor de afslag waar je de rotonde gaat verlaten. Toegevoegd na 5 minuten: Je rechterhand dus Zolang je de rotonde niet verlaat, hoef je niets aan te geven

Richting aangeven op een rotonde Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan. HdW

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...

Nee, dat is niet verstandig, maar juist verwarrend. Als je niets aangeeft, weten automobilisten dat ze je voor moeten laten gaan als ze zelf afslaan. Als je je hand naar links uitsteekt, kunnen ze denken dat je juist linksaf gaat slaan. Of zelfs gewoon óp de rotonde naar links af gaat buigen, dus vlak voor ze langs gaat schieten. Gevolg: automobilist schrikt zich letterlijk een ongeluk, staat op zijn rem, wordt vaan achteren aangereden door de volgende. Geef gewoon niets aan als je de rotonde op rijdt, niets als je langs de eerste afslag komt, en steek je rechterhand uit voor de afslag die je gaat nemen. Verzin nooit zelf verkeerssignalen, anderen kunnen niet ruiken hoe ze die moeten interpreteren. Toegevoegd na 3 uur: Ben ik nou de enige die de vraag precies leest? De vraagsteller heeft het over "bij de eerste afslag mijn linkerhand uit te steken". Dat is dus óp de rotonde bij één kwart rond, *niet* bij nadering van de rotonde. En zelf als het wel bij nadering was, hij gaat *rechtdoor* (halfrond, tweede afslag bij een standaardrotonde), niet linksaf (driekwart, derde afslag bij een standaardrotonde). Je linkerhand uitsteken, of het nu bij nadering van de rotonde of bij een kwart rond is, is géén teken waarmee je zegt dat je rechtdoor, halfrond gaat!

Ja, het is wel verstandig om dit bij nadering van de rotonde te doen. Hiermee bevorder je de doorstroming en de veiligheid voor jezelf. Officieel sla je niet af, maar blijft de rotonde volgen. Voor weggebruikers / bestuurders, die vlak naast of links achter je rijden, maak je wel duidelijk dat je van plan bent de rotonde verder te volgen (1/2). Zij kunnen hier dan rekening mee houden en hier hun gedrag en handelen op afstemmen, zeker als ze de bedoeling hebben zelf rechts af te slaan De duidelijkheid die je schept geldt -op afstand- ook voor de bestuurders die de rotonde rechts van je naderen. Toegevoegd na 12 minuten: Mijn mening is in de geschetste situatie dat je een onderscheid moet maken tussen wat volgens de regels noodzakelijk is en wat voor jouw -als zwakke verkeersdeelnemer binnen het verkeersbeeld op een (mini) rotonde met aanliggende fietspaden- veiligheid en duidelijkheid geeft. Door wel richting aan te geven (beweging met de arm en kijkgedrag) zal je eerder opgemerkt worden. Ik rijd geregeld in een dergelijk situatie en doe het altijd, terwijl ik oogcontact met de bestuurder zoek. Het valt mij op dat bestuurders eerder en duidelijker reageren dank zij het aangeven van richting.

als automobilist kan ik alleen maar zeggen: graag!!!! zo geef je duidelijk aan dat je de rotonde vervolgt en kan ik nog meer rekening met je houden. Als je van de rotonde afbuigt is richting aangeven ook handig :)

Ik doe dit zelf ook graag, om ergernis van automobilisten te voorkomen. Vaak is het voor hen onduidelijk, gaat ze nou wel naar rechts? Of blijft ze nou links. Om die ergernis (en de eventueel daarop volgende bijna-aanrijding) te voorkomen steek ik ook regelmatig mijn hand naar links. Echter, enkel alleen als er een auto achter mij rijdt, die nog wel eens voor mij langs zou kunnen moeten (om de rotonde af te gaan). Ik ben dus van mening dat het geen kwaad kan om je hand naar links uit te steken. Iedere Nederlander weet wat de betekenis is van je hand uitsteken (je richting aangeven), dus ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand daarvan geïrriteerd of verward raakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100