As ik op de fiets rechtdoor ga over een rotonde, is het dan verstandig om bij de eerste afslag mijn linkerhand uit te steken?

13 jaar geleden
in: Fietsen
5.6K

Het beste antwoord

't Punt is dat er mensen bestaan die geen richting aangeven als ze de rotonde verlaten. Da's de enige reden dat je erover denkt om bij de 1e afslag evt. je hand naar links te doen.
Oftewel: door fouten van anderen begint men zich aan te passen door die fouten door 'extra' aan te geven wat je wilt. Dat zou helemaal niet moeten. Dat 'extra' aangeven op de fiets is niet de norm, onverwacht en feitelijk onjuist - ook voor automobilisten! Je mag niet vóór een rotonde al richting aangeven, tenzij je direct rechtsaf gaat. Het wordt trouwens wel toegestaan/gedoogd. Maar je moet de rotonde gewoon zien als een krom stuk weg met relatief veel afslagen vlak achterelkaar.
Het is dus schuld van de ±20% van de rotonde-gebruikers die geen richting aangeeft bij 't verlaten van de rotonde, dat er verwarring kan ontstaan. Van mij mag de politie daar veel meer op controleren, want het is erg irritant om 't zacht te zeggen. Ik wed ook dat die 20% veel meer ongelukken krijgt dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet vóór een rotonde al richting aangeven, tenzij je direct rechtsaf gaat. Dit is onjuist. Er wordt tegenwoordig bij verkeersexamens geleerd om VOOR de rotonde al aan te geven of je rechts af of linksaf gaat. Dit is niet verplicht, maar zeker niet fout. Sterker nog, het zou mij verbazen als het over 10 jaar niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb je helemaal gelijk met de kern van je antwoord, maar richting aangeven is in bepaalde situaties verplicht. In de wet staat nergens dat het niet mag. Dit is meer een kwestie van verkeersinzicht.
Verkeersinzicht betreft het beoordelen en handelen in alle niet geregelde situaties.

Andere antwoorden (6)

Je moet je hand uitsteken net voor de afslag waar je de rotonde gaat verlaten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je rechterhand dus
Zolang je de rotonde niet verlaat, hoef je niets aan te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet verstandig, maar juist verwarrend. Als je niets aangeeft, weten automobilisten dat ze je voor moeten laten gaan als ze zelf afslaan.

Als je je hand naar links uitsteekt, kunnen ze denken dat je juist linksaf gaat slaan. Of zelfs gewoon óp de rotonde naar links af gaat buigen, dus vlak voor ze langs gaat schieten. Gevolg: automobilist schrikt zich letterlijk een ongeluk, staat op zijn rem, wordt vaan achteren aangereden door de volgende.

Geef gewoon niets aan als je de rotonde op rijdt, niets als je langs de eerste afslag komt, en steek je rechterhand uit voor de afslag die je gaat nemen. Verzin nooit zelf verkeerssignalen, anderen kunnen niet ruiken hoe ze die moeten interpreteren.

Toegevoegd na 3 uur:
Ben ik nou de enige die de vraag precies leest? De vraagsteller heeft het over "bij de eerste afslag mijn linkerhand uit te steken". Dat is dus óp de rotonde bij één kwart rond, *niet* bij nadering van de rotonde.

En zelf als het wel bij nadering was, hij gaat *rechtdoor* (halfrond, tweede afslag bij een standaardrotonde), niet linksaf (driekwart, derde afslag bij een standaardrotonde).

Je linkerhand uitsteken, of het nu bij nadering van de rotonde of bij een kwart rond is, is géén teken waarmee je zegt dat je rechtdoor, halfrond gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de toon de je aanneemt erg onprettig. Zoals ook jij kunt lezen geeft de vragensteller aan dat hij NIET afslaat bij de 1e afslag. Maar juist doorrijdt en dus bij wijze van verduidelijking links aangeeft. Zo weet de automobilist die de rotonde bij het kwart (voor de fietser) oprijdt dat hij nog moet wachten en niet de zoveelste fietser is die zijn hand niet uitsteekt (dan zou hij kunnen twijfelen of de fietser afslaat of niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik vind de meeste antwoorden hier erg gevaarlijk. Links is links, de fietser gáát niet naar links, en kan dus alleen het overige verkeer in gevaar brengen door iets aan te geven dat hij niet van plan is te doen.
Ja, het is wel verstandig om dit bij nadering van de rotonde te doen. Hiermee bevorder je de doorstroming en de veiligheid voor jezelf.
Officieel sla je niet af, maar blijft de rotonde volgen.
Voor weggebruikers / bestuurders, die vlak naast of links achter je rijden, maak je wel duidelijk dat je van plan bent de rotonde verder te volgen (1/2). Zij kunnen hier dan rekening mee houden en hier hun gedrag en handelen op afstemmen, zeker als ze de bedoeling hebben zelf rechts af te slaan
De duidelijkheid die je schept geldt -op afstand- ook voor de bestuurders die de rotonde rechts van je naderen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mijn mening is in de geschetste situatie dat je een onderscheid moet maken tussen wat volgens de regels noodzakelijk is en wat voor jouw -als zwakke verkeersdeelnemer binnen het verkeersbeeld op een (mini) rotonde met aanliggende fietspaden- veiligheid en duidelijkheid geeft.
Door wel richting aan te geven (beweging met de arm en kijkgedrag) zal je eerder opgemerkt worden.
Ik rijd geregeld in een dergelijk situatie en doe het altijd, terwijl ik oogcontact met de bestuurder zoek. Het valt mij op dat bestuurders eerder en duidelijker reageren dank zij het aangeven van richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als automobilist kan ik alleen maar zeggen: graag!!!!
zo geef je duidelijk aan dat je de rotonde vervolgt en kan ik nog meer rekening met je houden. Als je van de rotonde afbuigt is richting aangeven ook handig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dit zelf ook graag, om ergernis van automobilisten te voorkomen. Vaak is het voor hen onduidelijk, gaat ze nou wel naar rechts? Of blijft ze nou links.
Om die ergernis (en de eventueel daarop volgende bijna-aanrijding) te voorkomen steek ik ook regelmatig mijn hand naar links.
Echter, enkel alleen als er een auto achter mij rijdt, die nog wel eens voor mij langs zou kunnen moeten (om de rotonde af te gaan).
Ik ben dus van mening dat het geen kwaad kan om je hand naar links uit te steken. Iedere Nederlander weet wat de betekenis is van je hand uitsteken (je richting aangeven), dus ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand daarvan geïrriteerd of verward raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm... Zou de verwarring er misschien door kunnen komen dat je aangeeft naar links te gaan, terwijl je niet naar links gaat? Tis maar een suggestie hoor. Als je dit doet als ik achter je rijd, is ergernis gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat ook naar links. Je gaat namelijk de linkse kant op. Neem aan dat je jaren geleden op je rij-examen theorie auto ook wel gehad hebt wat het nut is van richting aangeven op een rotonde. Daar hoor je ook links aan te geven totdat je rechts afslaat. Hierna zet je pas je rechterrichtingaanwijzer aan als je afslaat. Ik kan me dus niet voorstellen dat het dan als fietser een probleem zou zijn. Als ik als automobilist achter een fietser rijd die zijn hand naar links steekt, weet ik dat hij op de rotonde blijft. Verandert de hand naar rechts, dan gaat hij afslaan. Het is zo simpel als wat, maar je moet er wel voor open staan en daarnaast niet als een bezetene achter die fietser rijden. Ik zeg net dat het verplicht moet worden, maar ik vind het al automobilist ook prettig te weten waa de auto voor me heen gaat en dat geld in dit geval voor mij ook voor de fiets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, wanneer heb jij rijles gehad? Je hoort, ook in de auto absolúút niet links aan te geven op de rotonde tot je afslaat. Je kunt eventueel vóór de rotonde links aangeven áls je daadwerkelijk straks driekwart rond gaat, maar zéker niet als je half rond gaat. Ik zou die theorie nog even herhalen, als ik jou was, wel zo veilig. Hier heb je een mooie link: http://www.gratistheorie.nl/auto/rotondes/index.htm Merk op hoe je nooit links aangeeft terwijl je op een rotonde zit, alleen links aangeeft vóór de rotonde als je driekwart rond gaat. En sowieso niet als je een kwart of half rond gaat. Ik rij trouwens niet als een bezetene achter die fietser. Sterker nog, als je niet als een bezetene achter die fietser rijdt, is het helemaal geen probleem als die fietser netjes richting aangeeft als hij de rotonde verlaat, en niet als hij erop blijft. Dan ga je er namelijk van uit dat hij op de rotonde blijft zolang hij niets aangeeft. Zoals het hoort. Wat doe jij dan, dwars door die fietser heen afslaan als hij niet aangeeft dat hij 'de linkse kant' (dat is dus *rechtdoor*, de rotonde blijven volgen) op gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat richting naar links aangeven niet verplicht is en is ook niet als zodanig zal worden beschouwd als automobilist. Dan, in je eerdere punt af je aan dat er totaal GEEN richting aangegeven hoeft te worden met de auto. Ik wilde je daarop wijzen door aan te geen dat je wel richting aangeeft als je naar links gaat. Dat je me daarom met mijn eigen opmerking becommentarieerd vind ik erg kinderachtig. Ik had het ook iets duidelijker kunnen beschrijven. Dan als laatst verschillen we duidelijk van mening, dus ik denk dat je aanvallende betogen weinig zin hebben. Ze overtuigen mij niet. En volgens mij denken meerdere mensen dat gezien de minnetjes bij je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En overigens, ook op de rotonde laat je je richting links aanstaan als je naar links gaat. Tot je afslaat, dan duw je je richtingaanwijzer de andere kant naar rechts ten teken dat je afslaat. Let maar eens op de auto's voor je. Dat is letterlijk een vraag geweest in mijn theorie examen. Anders heeft de automobilist nog niets aan de kennis van de aanwijzer.