Welke fietser heeft voorrang op een kruising waar het verkeer wordt geregeld door verkeerslichten en het is voor alle fietsers gelijktijdig groen?

Het betreft hier een kruising voorrangsweg/gewone weg. Heeft dan de fietser die van rechts komt voorrang of de fietser op de voorrangsweg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Bedoel je dat de fietsers die rechdoor rijden op de voorrangsweg groen hebben, en de fietsers die rechtdoor rijden op de kruisende weg ook groen hebben?

Dat is geen normale voorrangssituatie, want normaal heeft het rechtdoor rijdend verkeer dat groen heeft voorrang op ales. Zo horen stoplichten namelijk geregeld te zijn.

Is dat niet zo, dan valt de argeloze fietser die denkt groen te hebben op de ene weg net zo min iets kwalijk te nemen als de argeloze fietser die groen denkt te hebben op de andere weg.

In deze situatie zou ik, als ik me realiseerde dat de stoplichten zo fout zijn afgesteld, überhaupt geen voorrang nemen, omdat ik weet dat de ander voorrang denkt te hebben. En zodra ik het kruispunt over was, zou ik het telefoonnummer van de verantwoordelijk wegbeheerder opzoeken om hem te attenderen op deze gevaarlijke fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze situaties bestaan weldegelijk.... vaak is zo´n kruispunt wel voorzien van een verkeersbord:"Let op fietsers gelijk op groen". Aan de fietsers hier op te letten en elkaar te passeren. Onderaan deze link een voorbeeld van de situatie:
http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/document000170.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onsterfelijk slecht idee! Ik had geen idee dat het bestond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er nog niet zo zeker van, dat het goede antwoord hier bij staat. Zelf was ik er bijna van overtuigd dat in zo'n geval de fietser van rechts voorrang heeft.

Andere antwoorden (4)

op het moment dat alle vekeerslichten uitvallen of op groen staan zijn automatisch de normale verkeersregels van kracht dus in de hierboven geschetste situatie de fietser op de voorangsweg echter als beide rechtsafslaan hebben beide voorrang daar ze elkaar niet in de weg rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten argeloze verkeersdeelnemers dan niet helderziend zijn om te weten dat niet alleen hun, maar ook alle andere lichten op groen staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de vraag niet gesteld, aleen antwoord gegeven op de vraag zoals die gesteld is,dus het antwoord zoals gegeven blijft van kracht.
Voorrangsweg heeft in alle gevallen voorang. Alleen sirenes zijn een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de lichten uitvallen dan gelden de gewone verkeersregels. Dus alle verkeer op de voorrangsweg heeft dan voorrang. Mocht er geen voorrangsweg zijn is het gewoon: rechts heeft voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
degeen die het snelst fietst :)