Mijn nieuwe electrische fiets heeft het ene mankement na het andere. Wat doe je best in zo'n geval?

Een maand geleden kocht ik een electrische fiets van het merk evobike. De eerste 2 keer reed die goed, maar daarna werkte de batterij niet meer. Dan hebben we een andere batterij gekregen, maar intussen staat ook het achterwiel krom. De batterij is nu ook leeg gereden en we willen die opladen, maar het lukt niet om te laden. Ofwel is het een slechte batterij ofwel deugt de lader niet. Is dat wel normaal dat er op korte tijd zoveel aan mankeert, waardoor je uiteindelijk er niet mee kan rijden? Wat doe je dan best, de slechte stukken laten repareren, laten vervangen of moeten ze je een andere fiets geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet normaal, de fiets van mijn vader doet het al lange tijd prima
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal wel een "maandag" fiets zijn. :)
Terug, garantie. En tja wat ze dan (in iedergeval zorgen dat het goed komt) doen is afhankelijk van de service de winkelier...

Het beste antwoord

Nee, ze hoeven je geen andere fiets te geven. Ze moeten een goede fiets leveren, en als ze dat niet gedaan hebben, moeten ze zorgen dat hij goed wordt.
Evengoed kan het dat de fietsenmaker besluit je een andere te geven, maar hij is er niet toe verplicht.
Waar hij wel toe verplicht is, is je fiets in orde maken.
Een krom achterwiel zou een discussie kunnen worden. De fietsenmaker zou er op aan kunnen sturen dat je dat zelf gedaan hebt.

Kortom: ik zou de fiets inleveren, compleet met lader. En dan zoekt de fietsenmaker het maar uit. Als hij maar perfect is als je hem weer ophaalt.

Mijn gok is trouwens dat de lader niet goed is, gezien de voorgeschiedenis, maar dat is eigenlijk iets waar zowel u als ik niet over hoeven na te denken. Dat is de zorg van de fietsenmaker.

Een elektrische fiets is een erg grote uitgave, men mag best service verwachten.

Ik zou ook een duidelijke termijn met de fietsenmaker afspreken, waarbinnen de fiets weer goed moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fietsenmaker kan er inderdaad op aansturen,maar laat hij dit maar eens bewijzen.
Hij moet de eerste zes maanden na aankoop bewijzen dat dit de schuld van koper is en dit kan hij meestal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Overigens heeft ook de fietsenmaker materiaalgarantie van zijn leverancier, dus ze moeten niet zo moeilijk doen. De uren zijn meestal wel voor rekening van de fietsenmaker.

Andere antwoorden (2)

Je zult in ieder geval terug moeten naar de verkoper en eisen dat je een goede fiets krijgt waar je voor betaald hebt. Je zult toch echt wel garantie op deze fiets hebben en als dat niet zo is schakel dan een deskundige in die de problemen voor jou kan oplossen en de leverancier aansprakelijk kan stellen voor de slechte fiets die aan jou verkocht is. Laat je dus niet met een smoesje afschepen en kom op voor je rechten als koper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt 3 jaar garantie op accu, motor en lader en op de fiets zelf waarschijnlijk ook minimaal een jaar.
Dus terug brengen die hap en onverwijld een goed exemplaar eisen.
Als er zo kort na aankoop al veel problemen optreden, wordt het één lange lijdensweg en heb je niet het plezier, dat je met een e bike hoort te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
En dan is er ook nog zoiets als wettelijke garantie:
de verplichting om een goed produkt te leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De deelvraag was 'moeten ze je een nieuwe geven, of zorgen dat de fiets in orde komt?' Dat ze de verplichting hebben een goed product te leveren is evident.
Maar wat je daartoe moet doen, is minder duidelijk.
In dit geval kun je waarschijnlijk geen nieuwe fiets eisen. Wel kun je eisen dat de fiets perfect in orde wordt gemaakt.