Is een stadsfiets met dikkere banden ook geschikt om dagelijk kleine afstanden 5-10 km af te leggen?

Wonen in de stad en fietsen ook veel in de stad, en willen nieuwe fiets halen, maar voor werk zijn deze fietsen dan ook geschikt? Geen ervaring mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus over 'gewone' fietspaden en geen klinkertjes e.d. of krijg je dan ineens veel meer tegenwrijving?

Toegevoegd na 20 minuten:
Fiets deze dan ineens veel zwaarder dan een 'normale' fiets met dunnere banden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Ja , prima is dikkere banden , meer demping (vering) ook de tram rails wordt minder gevaarlijk en ook stoepje op stoepje af gaat net wat comfortabeler . Bij echt grote afstanden is de smalle of de race band in het voordeel . (minder raak vlak) maar niet qua comfort . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn dikkere :(

Andere antwoorden (1)

zolang je banden goed hard zijn, heb je nergens last van.

buiten de stad heb je trouwens ook kuilen in fietspaden, en in sommige gevallen zijn de fietspaden juist veel slechter..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wind weerstand is te verwaarlozen.. als dat er toe doet kan je beter een strakke broek, en wielrenshirt aandoen, dat scheelt veel meer dan een dikke of dunne band.. weg weerstand is het grootste punt, en een dikke band die goed hard is, heeft minder weg weerstand dan een wielren band, die niet hard genoeg is. ik zelf fietste een tijd terug 26km per dag heen, en terug, naar mijn werk, op een veldrij fiets, (smalle bandjes, mountainbike frame).. en het gros van de fietspaden waren zo bagger dat het echt niet comfortabel was..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weg weerstand is vooral het stukje wat contact maakt met de weg, hier merk je het meeste van, dit is bij dikkere banden mogelijk "iets" meer, maar zolang je je banden goed hard houdt, maakt dat weinig uit.. verder zou ik persoonlijk voor wat dikkere banden gaan, het stuk wat ik fietste zaten wat kuilen en randjes, en halverwege had ik dus al gouw zadelpijn, dit heb ik met mijn mountainbikes, met dikke stadsbanden (dikke banden zonder dat enorme profiel), en hetzelfde zadel, nog nooit gehad. mijn fiets met dunne banden fietst wel lichter, maar ook weer minder fijn, factoren zoals tegenwind zijn belangrijker, en ook lekker rijden natuurlijk..