Fietspomp en luchttoevoer

Na de eerste slag met een fietspomp pomp je de aanwezige lucht in de pompcilinder via het ventiel in de band. Hoe komt voor de tweede slag nieuwe lucht in de pompcilinder? Je zou zeggen dat er na de eerste slag geen lucht meer in de pompcilinder aanwezig is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
3K

Het beste antwoord

Bij de opwaartse beweging van de zuiger van de fietspomp komt er lucht van buiten onder de zuiger.
De afdichting van de zuiger is flexibel en laat daardoor bij de opwaartse slag lucht toe.
Bij de neerwaartse beweging sluit de zuiger tegen de wand en wordt de lucht uit de pomp via het ventiel in de band geperst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krek! +

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuigerpomp met één uitwendige klep en een klep in de zuiger
Deze pomp heeft minder toepassingen, het water kan enkel aangezogen worden, en niet geperst in een leiding. De maximale zuighoogte is ongeveer 5 meter. De werking van de waterpomp in de tekening is als volgt:

1. De aanvoerbuis (A) is aan de bovenzijde afgesloten met een ventiel (of terugslagklep), waardoor het water alleen naar boven kan bewegen.

2. De zuiger (B) bevat aan de bovenzijde een ventiel.

3. Tijdens de neergaande beweging stijgt de druk onder de zuiger waardoor het ventiel van de aanvoerbuis zich sluit. Het water stroomt door het open ventiel in de zuiger.

4. Tijdens de opgaande beweging sluit het ventiel in de zuiger zich wordt het water onder de zuiger door de onderdruk naar boven gezogen en wordt het water dat boven de zuiger staat naar boven verplaatst totdat het door de uitstroomopening (C) stroomt.

Wanneer de pomp langere tijd niet is gebruikt zal de aanvoerbuis leegstromen en worden de ventielen droog. Omdat lucht gemakkelijker door kleine openingen stroomt dan water, lukt het vaak niet de waterstroom op gang te krijgen. Dit is te verhelpen door wat water op de zuiger te gooien.

Een fietspomp werkt eveneens volgens dit principe. De zuiger in de fietspomp laat in één richting lucht door tussen de zuiger en de buitenwand. Het ventiel in het fietswiel is de uitwendige klep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leertje in de pomp zet zich uit als je drukt ,en door de vorm wordt het "verkleind" en zuig je door het vacuum dat ontstaat nieuwe lucht aan .