Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voorkom ik uitdroging op mijn (stilstaande) fietsbanden?

Mijn fiets gaat een tijdje stilstaan, omdat ik wil voorkomen dat mijn banden straks helemaal zijn uitgedroogd wil ik ze ergens mee insmeren.
Kan dit met een pot vaseline, of raden jullie wat anders aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
8.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op het moment dat je fietsband geproduceerd is zal het verouderingsproces gaan toeslaan. Wat je dan beoogd is om dit zo langzaam mogelijk te laten verlopen.

Hier een stukje kopieer en plakwerk:

Als de banden nog op de wielen zitten, bewaar ze dan liggend en verlaag de bandenspanning naar 1,0 bar. Als de banden van de wielen zijn afgehaald, zet ze dan staand neer of leg ze plat op elkaar (maximaal vier op elkaar). Het is raadzaam om ze schoon te maken met water om eventuele zoutresten te verwijderen. Laat ze daarna goed drogen.

De banden kunnen het best bewaard worden in een koele, bij voorkeur geventileerde omgeving waar geen direct daglicht is. Ze moeten niet opgeslagen worden in de buurt van elektronische apparaten die ozon afgeven zoals lasapparatuur, transformatoren, elektromotoren etc.. Bovendien mogen ze op geen enkele wijze in aanraking komen met chemicaliën, oplosmiddelen, smeermiddelen en olieproducten.

Niet insmeren dus met vaseline. Dit lost je banden op
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding