wat is een goed alternatief voor een originele fiets kettingkast?

Ik heb een oude gazelle fiets waarvan de kettingkast helemaal kapot is, op welke manier kan ik deze het beste vervangen, origineel is niet te betalen en dat is de fiets niet meer waard.

Imitatie, is dat een optie?, ik heb het idee dat het wellicht allemaal niet goed past en een groot drama zal worden.

Een open kettingscherm is dat wat en is dat makkelijk te monteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
5.3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Is het simpele "geen kettingkast" een optie, of wordt je broek daar smerig van?

Het beste antwoord

Ik heb jaren geleden een standaard-vervangkettingkast op mijn oude fiets laten monteren. Een universele kunststof kast dus; dat was niet duur en je kunt daarbij inderdaad hebben dat de spaken bij de naaf een beetje tegen de rand aanlopen, maar een goede fietsenmaker kan zorgen dat zulke probleempjes verholpen worden. Over een veelal niet mooi overeenkomende kleur moet je dan uiteraard heenstappen.

Ik kan je wel de tip geven dat je liefst een kettingkast moet nemen met een iets “rond” staande boven- en onderkant. De fietsketting staat namelijk nooit helemaal strak, en als je door een kuiltje rijdt moet de ketting omhoog en omlaag kunnen zwiepen zonder steeds tegen de als een klankkast fungerende kettingkast te slaan. En dat gebeurt bij een strak gevormde kettingkast met mooi rechte boven- en onderkant nogal gemakkelijk.
Bij ouderwetse lakdoek over frame kettingkasten had je dat klankkast effect veel minder opvallend. (Die ouderwtese modellen worden trouwens ook nog steeds gemaakt, omdat omafietsen ook weleens aan een nieuwe kettingkast toe zijn.)
Het is mij wel opgevallen dat ik me er geleidelijk minder aan het geklapper ben gaan ergeren. Op een gladde weg hoor je er uiteraard niets van.

Hier wat algemene informatie:
http://www.fietsparts.nl/fietsonderdelen/35-kettingkast-a-schermen/113-kettingkasten/2662-algemene-informatie-over-kunststof-gesloten-kettingkasten

Deze: http://www.fietsparts.nl/images/stories/Kettingkast%20Gazelle.jpg laat zich door een niet al te strakke ketting dus gemakkelijker aantikken dan een zoals deze:
http://www.fietsparts.nl/images/stories/Kettingkast%20Gazelle%20Next.jpg

En dit is misschien een alternatief dat in elk geval weinig klankkast-effect zal hebben:
http://www.fiets-onderdelen-online.nl/WebRoot/Master/Shops/MasterShop/Categories/955/341/Revolver_Voorzet_Kettingschermen_Kettingkasten.jpg

Er blijken nog veel meer van dit soort slim gevormde kettingkasten te zijn, maar ook voorzet-kettingschermen, waarvan ik alleen al op grond van de lage prijs constateer dat ze de ketting dan wel niet volledig omsluiten maar zo te zien wel toereikend afschermen.
Kijk eens goed op http://www.fiets-onderdelen-online.nl/Fietsonderdelen/Kettingschermen/Kettingkasten/revolver-/-voorzet .

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog een aardige bron van informatie: http://ntracademie.nl/clips/clip/show/937-alles-rondom-de-fietsketting.html
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

er zijn kleine korte kettingwiel beschermers te koop kost weinig en makkelijk te monteren.
zonder bescherming is echt gevaarlijk als je bv met de broekspijp er tussen komt kan je gemakkelijk plots omvallen met alle gevolgen van dien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan natuurlijk zelf een soort doek creëren door een stuk leer of stof te spannen. Zorg dan wel dat je katoen gebruikt. Een rekkende stof gaat na een tijd kapot