Wat vind jij irritant rijgedrag?

Iedereen ergert zich weleens aan het gedrag van andere automobilisten. Ik kan plakkers niet uitstaan. Wat zijn voor jou de grootste ergernissen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Als fietser erger ik me aan elk rijgedrag dat direct of indirect mijn leven in gevaar brengt. Dat kan variëren van het negeren van de regel "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" tot verkeerd geparkeerd staan zodat ik van het fietspad de weg op moet.

Het allerergste rijgedrag dat ik helaas te vaak zie is echter: Auto´s die (de sirenes van) ambulances negeren, waardoor de ambulance moet afremmen of zelfs stoppen. Toppunt van asociaal gedrag. Ergens anders in de stad is er namelijk iemand zwaargewond op medische hulp aan het wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Heb je even, acht nee, laat ik me inhouden en mijn twee grootste ergernissen alleen maar noemen:
70 rijden waar je 80 mag, 40 rijden waar je 50 mag. etc..
Net zolang bij een kruising wachten tot er een auto aankomt en dan besluiten de weg op te gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een auto die bij groen licht sneller optrekt dan de mijne.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerlijk antwoord....
koop een motorfiets van 1000cc!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edo, je hebt harstikke gelijk, maar ik denk dat ik een gevaarlijke rijder voor mezelf zal zijn; lekker zigzaggen weet je wel....
Links rijden, geen richting aan geven (bijvoorbeeld bij rotonde's) Stoppen bij een kruispunt terwijl als je ven de moeite had genomen omt te kijken, had kunnen zien dat je door kan rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluit me hierboven aan.. Links rijden zeer irritant.. ze kijken ook totaal niet in achteruitkijk spiegel.. bbleh
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij bumperklevers. Ik ging altijd mijn ramen wassen als ze achter me zaten te klieren op de A10. Gewoon lekker veel sproeien. 9 van de 10 keer begrepen ze de boodschap en namen ze wat afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tijd terug zag ik in het blaadje van de ANWB een ingezonden brief van een motorrijder. Hij riep automobilisten op om uit te kijken met ruitenwisservloeistof en er rekening mee te houden dat een motorrijder geen wissers op zijn helm heeft. Het eerste wat ik dacht: als je überhaupt ondergesproeid *kan* worden, zit je blijkbaar te dicht op je voorganger. Het tweede wat ik dacht: als jij niet doorhebt dat je voorganger met ruitenwisservloeistof sprayt *omdat* je aan het bumperkleven bent, heb je wel een héél groot bord voor je kop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ I am Back...
da's een goeie tip... want aan zo iemand die achter me zit te duwen... een bloedhekel heb ik er aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort leuke ideetjes zijn een meerwaarde voor goeievraag. Sproeien. Grappig. Je krijgt van mij een +1 tje an 'Welcome Back''.
Mensen die zachter rijden dan de maximale snelheid. Ik kan me dood ergeren aan 45km/u wagentjes die op de provinciale weg rijden terwijl er naast een heel breed fietspad aangelegd is. Ook irritant is het, dat mensen tot 50km/u afremmen bij een flitspaal waar je met 80 langs mag.
Kortom, alles wat te zacht rijdt. Het zijn tevens oudere mensen.

Toegevoegd op 13-05-2009 12:56:14
Oja, en fietsers die voorrang nemen omdat ze toch weten dat de automobilist de schuld krijgt bij een aanrijding. Dan doel ik vooral op scholieren. Ook al heb ik zelf ook tot mijn 19e naar school gefietst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die pruttelkarretjes...
Ik vind het heel irritant als ik een bestuurder zie die in een auto rijdt, die ik graag zou willen kunnen betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een file bij langzaam rijdend verkeer dat iemand er steeds tussen gaat zitten frutten, van de linkerrijbaan naar de rechter en weer terug. Iemand die zich dus belangrijker vind dan de rest.

Ik hou dan net genoeg afstand op de linkerrijbaan zodat ik niet tegen mijn voorligger knal als het verkeer weer stil valt, maar dan moet er toch iemand tussen gaan want meneer heeft haast....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die gevaarlijk gedrag vertonen als ze even niet weten wat ze moeten doen. Die zonder uit te kijken vlak voor mijn neus mijn baan op schuiven, me dan pas zien, en uit schrik op de rem gaan staan. Of die een ambulance aan horen komen en in plaats van op een veilige manier uit de weg te gaan, de raarste (en gevaarlijkste) capriolen uithalen, bijvoorbeeld door zonder te kijken ineens af te slaan of het fietspad op te knallen. Eén medisch noodgeval (namelijk dat waar de ambulance op weg naartoe is) lijkt me in zo'n situatie meer dan genoeg.

Het zijn de onvoorspelbare bestuurders die wat mij betreft niet alleen het irritantst, maar ook het gevaarlijkst zijn. Met een bumperklever of een hardrijder kan ik nog wel omgaan. Met iemand die vlak voor mijn neus de auto opzijgooit of zomaar op de rem gaat staan, heb ik veel minder controle over de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zozeer het rijden waar ik me aan stoor (ook wel bepaalde dingen)
Maar waar ik écht de schurft en heb en super aso vind is mensen die niet de moeite nemen om hun auto even netjes in de vakken te parkeren.
Ik weet wel, soms kan je niet anders, maar ik zie ook zo vaak dat ze er gewoon schijt aan hebben. Kost vaak 2 parkeerplekken op een rijtje van bv 10 auto's.
Daar mogen zij van mij echt een prent van een paar honderd euri opplakken. Serieus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Links rijden, gevolgd door bumperkleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op m'n bumper zitten. Ik woon in een klein dorp in Brabant en hier durf ik nog wel uit te stappen en mensen erop aan te spreken. Zelfs binnen de bebouwde kom op weg naar school heb je nog van die idioten (vrouwen dus) die dwars door je auto heen willen.

En op die "nieuwe"60 km/u wegen mensen die dan 60 of langszamer rijden en zo midden op de weg gaan rijden dat je er met geen mogelijkheid voorbij kunt (mag niet, weet ik, maar er mag zoveel niet). Kleven doe ik zelf nooit dus dan hang je er maar achter.

Verder maak ik me maar niet meer zo druk. Als je er perse voor wilt dan laat ik je en gedoe ga ik voortaan uit de weg. Je wordt wat ouder, kinderen in de auto, en dan moet je geen gezeik meer aangaan. Maar bumperkleven is nog steeds niet goed voor mijn bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Langzaamrijden (60 ipv 80)
2. Invoegen op de snelweg met een slakkegang
3. Niet pas op het laatste moment invoegen bij wegversmallingen
3. Lesauto's van de Landmacht in de ochtendspits (compleet met opleggers, tanks, etc)

Waar ik geen enkele moeite mee heb:
1. Linksrijden
2. Bumperkleven
3. Rotonde verlaten zonder richting aan te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lui die links blijven rijden met een slakkegang terwijl er rechts plaats zat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik ook vervelend vind zijn die werkluibusjes, bestelautootjes en SUV's.... als ik daar achter zit kan ik niet ver vooruit kijken.
Het enige waar ik me zo nu en dan aan kan ergeren zijn die kleine snelle auto'tjes (Fiat 500 etc.) die op je achter bumper kruipen zodat ze bijna uit het zicht van de achteruitkijkspiegel verdwijnen. En dat terwijl ik geen kant op kan met mijn bedrijfsauto als ik een vrachtauto in haal...

En dan hou ik me aan de snelheid die de 'TomTom' aan geeft en niet die op de kilometerteller staat...

Het liefst zou ik dan mijn snelheid gewoon aanpassen aan de vrachtauto. Maar dat is weer asociaal, omdat je dan agressie in het verkeer uitlokt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die je inhalen, bijna snijden, voor je neus net iets langzamer gaan rijden. Na het inhalen ruim er voorbij, dan pas weer van rijbaan wisselen...

En bij het verlaten van een rotonde moet je richting aangeven, altijd! Maar de meeste doen het niet, of als je al 2x gezien hebt dat ze eraf willen (dan hoeft het niet meer van mij).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het niet uitstaan als mensen truttig rijden. Dus standaard 10 km/uur langzamer rijden dan de maximum snelheid, onnodig links rijden of zo langzaam inhalen op de snelweg dat al het verkeer word tegengehouden etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Djools;

Bumperklevers vind ik hoogst irritant, vooral die aan de voorkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleven, snel ff bij invoegstrook zo ver mogelijk naar voren raggen, groot licht aanhouden, snijden, op snelweg uberdicht op de middenstreep gaan rijden (heel irritant als een vrachtwagen plots naar daar "drijft" als je hem net gaat inhalen), vluchtstrookje pakken etc etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik irriteer me niet echt - een klein beetje aan langzaamrijders en aan linksrijders. Maar dat geeft niet echt - dan ga ik er uiteindelijk wel links of rechts omheen. Je moet gewoon inbeelden dat er een hoogbejaarde in elke auto zit - dan erger je je niet zo; dan houdt je er meer rekening mee.

Toegevoegd op 13-05-2009 17:31:53
Edit: houdt=houd

Toegevoegd op 13-05-2009 17:34:44
Edit: oh ja, ik erger me meer aan auto's en vrachtwagens die zonder dimlicht rijden - met name als 't grijze auto's zijn die dezelfde kleur hebben als 't wegdek. 'Mens, denk toch na!!' denk ik dan altijd.
Met dimlicht rijden = 10x veiliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoogbejaarde in elke auto? Dat is geen aanleiding voor toegeeflijkheid, maar voor paniek! Ik heb ineens een flashback naar een South Park aflevering waarin alle bejaarden in de stad tegelijkertijd achter het stuur kropen...
Mensen die in een file constant van baan wisselen omdat ze denken dat dat sneller is, mensen die 5 of 10 km/h langzamer dan de toegestane maximumsnelheid rijden en mensen die gelijk groot licht op zetten als je op de linker rijbaan op de snelweg rijdt en wél van plan was om opzij te gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen richting aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groot gelijk :)
bumperklevers, ik ga steds iets zachter rijden met zo een debiel achter mij.
wil iemand mij rechts in halen gooi ik mijn stuuur naar rechts. je wacht maar op je beurt. (p.s. dit doe ik niet met kinderen in de auto) maar dan vloek ik inwendig zo hard dat de bestuurder het kan horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij met stip op nummer 1:
Bumperklevers.

Ik had er vandaag weer zoeen 8 km lang vlak voor me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bumper kleven is wel mijn grootste irritatie verder maak ik nmij niet zo druk in het verkeer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die tegen het verkeer inrijden. Had vanmorgen bijna een aanrijding op deze manier. Spookrijden zou verboden moeten worden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk rij-gedrag wat niet conform de verkeersveiligheid(sregels) is/zijn vind ik irritant rijgedrag.

Mijn motto: "Rij met je verstand."
Alleen lastig voor mensen die dat net missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rij zelf nog niet, maar ik erger me aan mensen die geen richting aan geven, die bumperkleven, of die heel extreem overdreven optrekken.
Zo , trouwens ; goeie vraag