Ik ga 6 weken op vakantie,mijn auto staat in de garage. Hoe vaak moet mijn vriend de motor laten draaien? om de accu niet leeg te laten lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.5K

Het beste antwoord

Als de accu in goed conditie is, zou de motor na 6 weken gewoon moeten starten en is het niet nodig om tussentijds de motor te laten draaien. Bovendien, van alleen de motor stationair laten draaien laadt de accu niet veel op, dan kun je er beter een flink stuk mee gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik terug kwam na 6 weken was mijn accu dus toch leeg

Andere antwoorden (3)

Bij een goede accu, droog in de garage staand en slechts 6 weken mag de accu gewoon niet leeg zijn als je thuis komt.
Alleen dat klokje in de auto gebruikt maar enkele mA .
6 weken zou dus een verbruik van misschien 2AH zijn...een accu is toch gauw minimaal 45 AH (diesels zwaarder), dus 5% ontladen is het maximum.wat zou mogen in die 6 weken.

Je vriend hoeft hem dus mi. niet te laten draaien.

ps De motor van mijn zoon staat onder de carport en start ook nog als ie 3 of 4 weken niet heeft gedraaid, En een motor accu is toch veel kleiner in capaciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook. Als hij na 6 weken niet start is het gewoon tijd voor een nieuwe accu... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of tijd om een stroommlek op te sporen....een verbruiker die wel veel stroom trekt als het contact uit staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat wel een rood lichtje te flikkeren op het dashboard dat is voor de automatische sleutel.Trekt dit dan geen stroom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nauwelijks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal wat een geruststelling
dat is afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit van de accu. als deze voldoende zijn is het niet nodig de motor te laten draaien. Wil je het wel doen doe het dan een keer halverwege je vakantie. Laat hem wel een uurtje lopen want de startstroom moet je eerst weer opnieuw gaan opladen voor je aan verder laden toekomt.

Alternatief is een (of beide) accuklemmen loshalen, dat is zo gedaan en kan de stroom niet weglekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is beter aan te raden om je accu los te koppelen!

En de accupolen te beschermen met doppen.

Op deze manier kan de accu zijn kracht vasthouden, ook als er ergens in je auto stroom weglekt op welke manier dan ook!

Het langdurig stationair laten draaien van de motor is niet goed! Hierdoor krijg je juist extra slijtage!
De motor komt niet op bedrijfstemperatuur en de olie wordt niet goed doorgepompt.

Een goede accu in een goede auto moet makkelijk 6 weken kunnen stilstaan, om vervolgens weer zonder problemen te starten.