Overeenkomst contract nieuwe auto in hoeverre geldig?

Ik heb een nieuwe auto gekocht met inruil van mn eigen auto. Overeenkomst getekend door mij en de verkoper. Nu belden ze omdat de verkoper een verkeerd kenteken heeft opgeschreven terwijl die het kenteken ook heeft gekopieerd. Hij heeft dus de fout gemaakt. Ik neem aan dat ik mijn auto gewoon krijg aangezien we allebij hebben getekend, maar in hoeverre is zo'n overeenkomst geldig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Hier lijkt mij sprake van een administratieve vergissing, er is geen sprake van betwisting van de overeenkomst.

De juiste oplossing lijkt mij:
Een nieuw contract laten opstellen maar nu met het juiste kenteken erin. Ondertekening zoals bij het eerste. De foutieve exemplaren onder het toezicht van koper/verkoper vernietigen.

Op het overschrijvingsbewijs (vroeger 'kentekenbewijs deel 3') dient in ieder geval het juiste kenteken te staan. De persoon die dit in bezit heeft wordt geacht de eigenaar te zijn. Zonder dat bewijs kun je een auto ook
niet verkopen. Op één van de andere kentekenbewijzen staat je naam en ook het kenteken.
Dat is allemaal al 'een hoop zekerheid'.

Maar in verband met garantieverplichtingen e.d. lijkt het toch van belang dat het kenteken ook correct staat vermeld in de koopovereenkomst.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Toen jullie het mondeling eens waren geworden over de koop-/verkoop ('deze auto, die inruil, dit aantal km's, deze staat, deze prijs', kortom: geen misverstand aan beide kanten over het product en de voorwaarden) is de overeenkomst feitelijk tot stand gekomen. Een koopovereenkomst voor roerende zaken (en een auto is een roerende zaak) is vormvrij dus feitelijk hoeft deze niet eens schriftelijk te worden vastgelegd. Maar om financiële redenen en het voorkomen van allerlei misverstanden en 'bewijsmoeilijkheden' rondom wat precies is afgesproken en gekocht, wordt zo'n overeenkomst vaak schriftelijk vastgelegd. En DAAR is het pas fout gegaan: er heeft een verschrijving plaatsgevonden in het document. Er is namelijk geen enkel misverstand over het voertuig, noch over de prijs, noch over de inruilwaarde. Kortom: sta erop dat je een overeenkomst krijgt waarin alles juist vastligt en schakel meteen juridische hulp in (bijv. via een rechtsbijstandverzekering) als de tegenpartij 'moeilijk zou gaan doen' bij de levering. Zorg er ook voor, dat je een juiste en volledige set kentekenpapieren krijgt van de nieuwe auto en -zeer belangrijk- een vrijwaringsbewijs voor de ingeruilde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat de verkoper terug zal komen op de inhoud van de overeenkomst, dan geeft hij daarmee eigenlijk aan dat de overeenkomst ontbonden is. Het staat je dan ook vrij om van de koop af te zien en elders je geluk te beproeven. Een administratieve fout is snel gemaakt. Het was ook jouw verantwoordelijkheid om dit te controleren.
Computoon
11 jaar geleden
Je kunt een koopovereenkomst niet zomaar ontbinden. Dat kan alleen als het om een ernstig gebrek in het product gaat of als een gerepareerd product nog steeds niet goed werkt en dat soort zaken. Daarvan is hier allemaal geen sprake. De koop was 'goed', alleen zit er een fout in de vastlegging op papier. Die wel hersteld moet worden. Als de koop is gesloten, zitten beide partijen eraan vast.