Waarom kun je niet met een busje een personenauto opstarten(via startkabel)?

Weet jij het antwoord?

/2500

De vraag was niet of het kan, maar waarom het volgens zeggen (van de eigenaar van het busje) (staat ook in de nadere reactie van vraagsteller) niet zou kunnen. Dat het niet zou kunnen, cq dat de geholpen benzine-auto hiervan kapot zou kunnen gaan, heeft niet met busje of diesel te maken, maar vooral met het optreden van piekspanningen bij het weer losmaken van de kabels. Tot aan dat moment werkt de generator van de helpende auto hard om de accu’s na de geleverde startstroom weer aan te vullen, terwijl de generator van de zojuist geholpen auto ook uit alle macht probeert zijn eigen nog vrijwel lege accu snel bij te laden. De boordspanningen zullen hierbij vaak niet goed gelijk zijn, en er loopt dus dan vaak nog een sterke stroom door de startkabels. Het verbreken van dat circuit geeft een korte spanningspiek die bij de huidige van veel elektronica voorziene auto’s soms in storingen resulteert. Om de kans daarop te verkleinen, staat verderop in de link van SimonV en Erna55 http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/startkabels-gebruiken.htm dan ook: “Het veilig verwijderen van startkabels gaat op de volgende manier: Piekspanning is de grootste vijand van elektronica, maar kan ontstaan bij het verwijderen van de startkabels. Zet daarom eerst in beide auto's zowel de achterruitverwarming als de aanjager van de verwarming aan. Op deze manier wordt de piekspanning opgevangen die kan ontstaan bij het verwijderen van de startkabels.” Je zou daarbij m.i. ook nog aan de koplampen kunnen denken (voorzover die al niet vanzelf aanspringen), en het mistachterlicht. Het antwoord op de hier gestelde vraag moet dus zijn: het gebruik van startkabels veroorzaakt een spanningspiek bij het losnemen van de kabels, en dit kán resulteren in gestoorde elektronica. Maar je kunt dus wel iets doen om de kans daarop te verkleinen: stroomverbruikers aanzetten!

Toegevoegd op 11 augustus 2018 12:33: bron
Bronnen:
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/s...
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ni...
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-repa...

Dat kan niet op het moment dat het busje een accu heeft van bijvoorbeeld 24v en de auto 12v (ofwel een ander voltage hebben). In alle andere gevallen* kan dat wel, ook als het busje op diesel rijdt en de auto op benzinem zorg dan wel dat je de startkabels van de dieselbus gebruikt en niet van de auto. *en bijna alle busjes hebben een 12v accu dus er is een grote kans dat de persoon die jij dat hebt horen zeggen iets heeft gezegd wat niet klopt, sowieso iets wat niet klopt in algemene zin. Tegenwoordig wordt afgeraden om moderne auto's op te starten met startkabels als je geen verstand hebt en/of niet de juiste middelen. https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/pech-voorkomen/starthulp-geven “LET OP: Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in. Doe je het zelf, volg dan de aanwijzingen van het instructieboekje van je auto en volg onderstaand schema.” Wellicht dat de persoon dus daarom extra voorzichtig is, maar dat is ongegrond op iig de claim in je vraag. In de regel kan je wel een personenauto starten met een busje. Of andersom. -- Begrijp net dat zelfs een 12v auto op een 24v bus/vrachtwagen zou moeten lukken als je het juist aansluit. Dit zou volgens anderen op dit forum weer een negatieve impact hebben op de accu's van het busje (ongelijke onttrekken van stroom). https://www.circuitsonline.net/forum/view/138747 Dit maakt de onjuistheid van de vraag dus nog duidelijker. Eigenlijk kan het altijd. In een onwaarschijnlijke situatie 24v vs 12v zou je kunnen zeggen dat het niet zo goed is voor je apparatuur. Niet dat het niet zou kunnen.

Toegevoegd op 12 augustus 2018 10:29: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100