Hoe kies ik welk merk autoband ik moet kopen? Ik wil niet op veiligheid besparen. Bekende merken variëren van 65 tot 205 Euro. Is goedkoop duurkoop?

ik heb een 2 jaar oude xc90 diesel, rij ca. 25.000 km per jaar, hoofdzakelijk korte afstanden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (7)

Ga voor pirelli, is echt een super merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Michelin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pirelli is goed maar Michelin is qua comfort beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook. Michelin stond bekend om zijn radiaalbanden dit in tegenstelling tot Pirelli om zijn diagonaal banden.
Veiligheid is een breed begrip. Je zult een band moeten kiezen die past bij de topsnelheid die je auto haalt. Daarnaast is je keuze afhankelijk van de omstandigheden waarin je de band gebruikt. Staat je auto veel stil; ben je een persoon die rijdt in diverse weersomstandigheden; wil je een stille of sportieve band.

Als je eenmaal je keuze hebt bepaald, kan je aan het shoppen gaan. Diezelfde banden kunnen hele verschillende prijskaartjes aan hangen. Op het totaal bedrag van 4 banden, kan het verschil de prijs van 1 band zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, als je toch je banden laat vervangen, laat er dan gelijk stikstof in doen. Scheelt in je brandstof verbruik én daardoor slijten ook je banden weer minder snel af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar onderstaande link, voer de juiste maten en eventueel aanvullende gegevens in en je ziet alle banden die op jouw auto passen. Bij vrijwel alle banden kun je doorklikken naar een test waar je zelf kunt bepalen welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn.

Deze site is ook vrijwel altijd het goedkoopste (nee, ik heb er geen enkele relatie mee).
paulus811
13 jaar geleden
U kunt pas een goede keuze maken als u een overzicht heeft van de bandenmerken en bandensoorten.

Op de onderstaande site kunt u zich informeren per merk, per band en de eigenschappen van de banden.

Delticom en autobanden.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige contact wat je hebt tussen jouw auto en het wegdek, zijn je banden. Goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn maar je kan natuurlijk wel informeren waar je jouw gewenste banden het goedkoopst kunt krijgen. Denk hierbij ook aan het balanceren van je wielen!
Ook moet je niet uit het oog verliezen dat je een keuze hebt tussen zomer- en winterbanden. Ik hoop dat onderstaande link jou een beetje op weg helpt om de juiste band te kiezen. Ook de Consumentenbond heeft een bandentest uitgevoerd. Voor deze resultaten moet je lid zijn van deze bond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Peterweter;

Met een band van een echt bekend merk (behalve de genoemde denk ik aan bijvoorbeeld Dunlop, GoodYear, Continental of Bridgestone) doe je sowieso niet veel verkeerd. Even googlen en je kunt op diverse reviewsites info vinden over de diverse bandenmerken en -types. Aan de hand van de maat van je banden kun je vaak op de sites van de merken zelf een inschatting vinden welk van hun types qua eigenschappen het beste bij jouw rijstijl en auto past. Natuurlijk is het slim om een goed product voor een scherpe prijs te zoeken, maar een opvallend lage prijs heeft altijd een oorzaak. Oudere types bijvoorbeeld; denk eraan dat banden niet alleen een levensduur hebben in slijtage, maar ook in jaren.