Wat is beter voor mijn auto nu het vriest?

Deze week gebruikt ik mijn auto niet,alleen een vrijdag heb ik hem nodig.
Is het dan i.v.m de vorst beter als ik hem iedere dag even start?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Als je je accu en de rest van de auto vertrouwt, is het niet nodig. Zó hard vriest het nu ook weer niet.

Als je het niet helemaal vertrouwt, of gewoon als je meer zekerheid wilt hebben, kun je je auto beter af en toe even gebruiken. Hoeft niet elke dag te zijn, elke derde dag is ook goed.

Belangrijk is dan wel dat je er ook echt een stuk mee rijdt. Starten is namelijk een fikse aanslag op de energievoorraad van de accu. Als je daarna ook nog eens de ruitverwarming aanzet, wordt de accu nog extra belast.

Je moet dus zorgen dat de accu na het starten (en ruitverwarmen) weer helemaal oplaadt. Dat doe je het beste door een stuk te rijden. Denk aan 5 tot 10 km. Wel echt rijden, dus geen stoplichten- of filewerk. Hoeft niet supersnel te zijn.

Daarna is de accu weer helemaal vol.

Bijkomend voordeel is dat de motor even warm wordt, waardoor mogelijk ingedrongen vocht verdampt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord...

Andere antwoorden (4)

Nee, door alleen starten neemt de accucapaciteit af, en in combinatie met de vorst heb je dan kans dat je auto vrijdag juist niet start! Als je een goede auto en accu hebt kun je hem gewoon laten staan, en zal hij vrijdag probleemloos starten.
Je kunt wel dagelijks een rondje van minimaal een kwartier rijden om de accu op capaciteit te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Een auto kan deze temperaturen prima hebben. Alleen als je een oud beestje met de originele accus hebt zou je nog problemen kunnen krijgen. Maar in principe kan je auto best een week stil staan met milde tot matige vorst.

Als je wel een oude accu hebt en je hebt vaker startproblemen, dan moet je niet alleen starten, maar ook even een rondje van een minuutje of tien rijden om de accu wat op te laden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat doet, ieder dag even starten, is niet zo verstandig.
Je ontneemt dan de accu stroom zonder aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ha, die Muts52;

Als je je auto echt zo weinig gebruikt is het gebruik van een druppellader voor de accu (koop je al voor een paar tientjes bij Aldi, Lidl of Action) vaak aan te raden. Maar dat werkt het beste als die ergens binnen staat geparkeerd.