is het daadwerkelijk gevaarlijker om met 1 hand te sturen ipv met 2?

Is het gevaarlijker om met 1 hand te sturen in een auto? En zijn hier onderzoeken naar gedaan? Het lijkt mij gevaarlijker maar hoe maak ik dit mijn vriend wijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Het beste antwoord

normaal gesproken rij ik altijd met twee handen aan het stuur. Heb het 1 keer meegemaakt dat ik "even jeuk" had, dus ik krabbelde, en stuurde dus even met een hand, moest een flauwe bocht door en mijn hand glipte ineens weg, gewoon even geen grip, dood eng als je bijna in de vangrail zit.

Het is echt gevaarlijker als er om wat voor reden dan ook je hand losschiet of grip verliest kan het heel ernstig aflopen, niet alleen voor jezelf (of in dit geval je vriend) maar ook gewoon andere mede mens (denk aan een kind dat ineens de stoep afholt en je moet ineens uitwijken met die ene hand, weet niet of hij de dood van een kind op zijn geweten wil hebben omdat hij toch net ff wat minder adequaat reageerd of door de snelle reactie minder grip had en minder goed kon wegsturen)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het gevaar schuilt hierin, dat wanneer je over een hobbel rijdt, of wanneer je een lekke band krijgt, dat komt er een onverwachte trek in het stuurwiel.
Met twee handen houd je dat veel beter onder controle dan met één hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat Evilknijntje;

Je kunt je vriend vertellen dat elke beroepschauffeur uit oogpunt van veiligheid en stuurgevoel wordt geleerd om zoveel als mogelijk met twee handen aan het stuur te rijden. Als hij het dan nog steeds beter denkt te weten kun je hem nog vragen welke coureurs hij wel eens met één hand een wedstrijd heeft zien winnen. Als hij dan nog volhardt dan wens ik hem veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je ooit met flinke snelheid door een diepe plas gereden, liefst met één kant van de auto. Dan weet je het antwoord al. Met één hand aan het stuur gaat het meestal wel goed totdat je dergelijke onregelmatigheden op het wegdek tegenkomt. Met twee handen aan het stuur vang je die vele malen beter op dan met één hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Evilknijntje,

Hier zijn geen onderzoeken naar gedaan, en dat lijkt me ook overbodig!

Natuurlijk is het heerlijk rijden met 1 arm op de armsteun of op het been van de vriendin.
Maar mocht er in een fractie van één seconde iets gebeuren (overstekend kind/dier, een auto die ineens gaat inhalen oid) ga je wel automatisch met beide handen aan je stuur.
Maar in een fractie van één seconde zul je toch meestal te laat zijn ...
Denk ook eens aan aquaplanning, dan hou je de auto al moeilijk met 2 handen aan het stuur !

Dus ja met 1 hand is veel gevaarlijker, met 2 handen kun je beter de "macht" over de auto houden en sneller reageren.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb meestal 2 handen aan het stuur, echter , ondanks alle opmerkingen van de anderen, de meeste aangehaalde voorbeelden zijn niet "onverwacht".
Daarnaast: Bij schakelen moet je hand wel van het stuur.

Een plas bv. zie je aankomen, een kind holt niet onverwacht over op de snelweg (wel in steden)...

Wat veel gevaarlijker is is het heel gespannen vast houden van het stuurwiel. Daardoor ga je slechter reageren, kunnen je spieren (van je handen en bovenarmen) verkrampen etc.
En dan kan je zeker niet meer reageren bij rare gebeurtenissen op de weg.

Op een hele lege en droge snelweg kan je best wel eens veilig een hand even van het stuur halen, maar zodra je in de buurt van andere verkeersdeelnemers komt dan de 2e hand weer aan het stuur...

Dus: 2 handen aan het stuur maar wel lekker ontspannen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 handen aan het stuur en ontspannen rijden is inderdaad goed ! Toch hoor ik op mijn werk iedere dag : onverwachts aquaplanning, een paard/rendier wat onverwachts over de snelweg stak, of ik ree op de snelweg en onverwachts zette hij zijn knipperlicht aan en ik zat in de dode hoek.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Groeten Leonard
we hebben allemaal het roze papiertje behaald door te laten zien hoe goed we kunnen rijden. jammer dat jouw vriend dit niet wil volhouden