auto remklauw achter (met handrem) vervangen: how to?

Ik heb op een fiat grande punto (199) 1.4 sport 16V uit 2006 de remblokken en schijven rondom vervangen. De achterste schijven moesten helaas ook vervangen worden omdat door het vast komen te zitten van de remzuiger, de schijf aan de rechter kant beschadigd was geraakt. Nu heb ik met behoorlijk wat overtuigingskracht de zuiger wel weer in weten te drukken/draaien. Echter blijkt na een aantal km's dat de nieuwe brembo schijf aan die zijde extreem heet wordt, met verkleuring naar blauw/paars/groen/geel/rood als gevolg. Ook werkt nu de handrem maar matig.

De volgende stap is de klauw vervangen. ik heb het onderdeel reeds binnen maar na veel zoekwerk is het me nog steeds niet duidelijk hoe hier te werk moet worden gegaan. Over de klauw aan de voorzijde is informatie aan overvloed, maar ik wil juist graag weten:
1. Hoe kan de remkabel van de huidige klauw gedemonteerd worden? ik neem aan dat er ergens een spanner moet zitten maar ik vind die niet bij de klauw zelf.
2. Heeft het ontskoppelen van de handremkabel verder nog invloed op de afstelling aan de klauw van de andere kant van de auto?
3. Als ik de remleiding afkoppel, zal deze dan daadwerkelijk drukloos zijn of moet het systeem eerst via een ontluchtingsnippel afgelaten worden?
4. Als de nieuwe klauw aan de remleiding aangekoppeld is, kan ik die dan gewoonweg door met de hoofdremcilinder te pompen doorspoelen met remvloeistof?
5. Hoe moet de handremkabel doorgaans correct gemonteerd worden?
6. Moet er nog afgesteld worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

1. Hoe kan de remkabel van de huidige klauw gedemonteerd worden? ik neem aan dat er ergens een spanner moet zitten maar ik vind die niet bij de klauw zelf. - Vaak is er een haakje op de klauw welke je naar binnen kunt trekken met een tang e.d zodat je de remkabel er tussenuit kunt pakken. 2. Heeft het ontskoppelen van de handremkabel verder nog invloed op de afstelling aan de klauw van de andere kant van de auto? Remkabel wordt afgesteld door boutjes onder de handrem binnen. Heeft dus geen invloed op de afstelling. 3. Als ik de remleiding afkoppel, zal deze dan daadwerkelijk drukloos zijn of moet het systeem eerst via een ontluchtingsnippel afgelaten worden? Systeem hoeft niet afgelaten te worden. Het zal wat druppelen maar het is niet dat het met liters naar buiten schiet. 4. Als de nieuwe klauw aan de remleiding aangekoppeld is, kan ik die dan gewoonweg door met de hoofdremcilinder te pompen doorspoelen met remvloeistof? Ja, als deze is aangesloten kan je met de hoofdremcilinder remvloeistof doorpompen. Let er wel op dat je ook voordat je gaat rijden alles ontlucht en goed de remmen op druk pompt. 5. Hoe moet de handremkabel doorgaans correct gemonteerd worden? Handremkabel montage stelt erg weinig voor, als het een bestaande is die overgezet moet worden. Als je een nieuwe gaat installeren is het belangrijk deze eerst onder de handrem binnen te demonteren. Stelt weinig voor, vaak 2 boutjes. Dit zorgt ook voor de afstelling. 6. Moet er nog afgesteld worden? Buiten het ontluchten en op druk pompen is er geen afstelling nodig :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100