Waarom hebben taxichauffeurs geen rijbewijs B code 95?

Waarom hebben taxichauffeurs een apart taxidiploma/pas en geen code 95?
code 95 is namelijk een chauffeursdiploma met zijn eigen regels per categorie.
code 95 op C is anders dan bij D.
Waarom moet er dus een ander pasje en een ander bewijsje voor zijn, als je het ook gewoon op je rijbewijs kunt hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (2)

Iedereen met rijbewijs B mag tot 8 personen meenemen/vervoeren. Dit is zonder code 95. Een taxichauffeur is beroepschauffeur en moet zich aan de rijtijdenwet houden, van daar het "groene" boekje. (Hierin verantwoord hij/zij zijn/haar uren).
Boven de 8 personen heeft een chauffeur het rijbewijs D nodig en hiervoor is wél code 95 vereist en wel code 95 personenvervoer.
Voor het vervoer van goederen is ook code 95 vereist, maar dan code 95 goederenvervoer.
Voor vervoer gevaarlijke stoffen is nóg een andere code 95 vereist.
Tegenwoordig staat op het rijbewijs voor welke categorie code 95 is verstrekt.
Plaatje bij antwoord
jc54
10 jaar geleden
De taxichauffeur valt onder de wet Personenvervoer. Vroeger moest een taxichauffeur in grotere gemeenten een stratenkennis proef afleggen. Als de aspirant chauffeur daar voor slaagde kreeg hij een vergunning om daarmee bij een taxibedrijf aan de slag te kunnen.

Met de komst van het CCV als opleidingsinstituut werden op een gegeven moment alle beroepsvervoer modaliteiten aan aparte opleidingseisen blootgesteld.
Zo moest de beroepsgoederen chauffeur het CCV-B hebben als hij was geboren na 1 juli 1955, net als de buschauffeur. Die moest dan CCV-B personenvervoer hebben.

Voor de taxichauffeur werd een aparte discipline ingevoerd in de vorm van een chauffeurspas.
Aan deze pas worden opleidingseisen gesteld waaronder ook de stratenkennis van de gemeente waaronder de chauffeur valt. Later mocht het navigatiesysteem officieel gebruikt worden in de taxi en werd dat een opleidingscriterium: werken met de TOMTOM. De opleidingen voor de chauffeurspas worden verzorgd door het CCV samen met het CBR dat de praktijk rijopleiding taxichauffeur verzorgd.

De code 95 is in de plaats gekomen van het chauffeursdiploma CCV-B voor de beroepsgoederenchauffeur en de touringcarchauffeur. Het originele diploma is omgezet in een certicaat en derhalve nog maar 5 jaar geldig. Door iedere 5 jaar tenminste 35 uur nascholing te volgen kan de beroepsgoederenchauffeur of buschauffeur zijn bevoegdheid houden en zijn werk blijven doen.

De code 95 moet op het rijbewijs worden aangetekend en geldt alleen voor het rijbewijs C/E en D/E.

Kortom, het is weer een geldklopperij die een hele ambtenarenkermis extra aan het werk houdt en voor de aandeelhouders van CCV/CBR en diens directeuren veel geld oplevert.