Hoe voorkom je dat de pomp steeds afslaat als je tankt?

Als ik tank slaat de pomp steeds af. Maakt niet uit hoever ik de slang erin doe of de hendel indruk. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik in één keer door kan tanken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou de handel eens een beetje schuin (draai iets naar links of rechts in het gat). Het 'terugslaan' van brandstof veroorzaakt het afslaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog wel even opgemerkt. Vol = vol. Hij hoeft niet tot het randje.
Eerste bocht ben je het kwijt (brandstof is duur zat) en motorrijders zijn niet blij met bijvoorbeeld diesel op een rontonde....
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb dit ook ooit met een auto gehad en dat is inderdaad waardeloos. Bij mij zat er een knik in de leiding naar de tank, waardoor de benzine als het ware terugliep omhoog de leiding in. Het is natuurlijk lastig om precies aan te geven waardoor het bij jou veroorzaakt wordt, maar je zou er eens naar kunnen laten kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is de tegendruk van vloeistof/lucht in je tank. Als je het tankpistool een beetje scheef houdt zodat de tegendruk langs het pistool kan ontsnappen ben je hier vanaf.

Antwoorden (1)

Het kan (zoals waar paulus811 rekening mee houdt) een individuele afwijking van jouw auto zijn. Heb je hem al lang en was dit altijd al zo?
Om hier meer zekerheid over te krijgen zou ik een merkdealer raadplegen. Die heeft het meest verstand van jouw merk auto. Desnoods richt je je vraag aan de importeur.

Als dat niets oplevert, of alleen de opmerking dat alle auto’s van dit type die kwaal hebben (wat op zich toch al helpt, want nu kun je stoppen met het zoeken naar een exemplarische afwijking), dan kun je nog een andere weg bewandelen (nou ja, niet letterlijk dan!): ga een tijdje zoveel mogelijk bij bediende pompen tanken en kijk hoe de pompbedienden met jouw type auto omgaan. Misschien kennen zij het probleem en passen ze een handige greep toe. Aarzel niet hen dan deze vraag zonodig nadrukkelijk voor te leggen.

En anders moet je inderdaad al zelftankend aandachtig kijken wat het effect is van de “nozzle”(de metalen slangmond) verder scheef houden, naar beide kanten, de slang dus wat draaien en zo.
Het zou best kunnen dat het probleem bij verschillende tankstations heel verschillend optreedt; daar kun je je voordeel mee doen.

Wat ook nog kan helpen, is de auto wat scheef neerzetten, zodat de kant waar de vulopening zit zo hoog mogelijk staat. Bij sommige pompen maakt dat echt uit. Desnoods moet je hiervoor de auto net verkeerd-om neerzetten, met de tankdop aan de kant waar de pomp niet is, en de slang rond de auto trekken.
Of je neemt een paar plankjes mee in de koffer om dit scheef zetten naar eigen keuze overal te kunnen proberen. Zet de wagen dan wel stevig vast, dat-ie niet kan wegrollen!
Bordensteker