Is mijn koppeling kapot of duidt krijsende geluid op iets anders?

Onlangs een tweedehands peugeot 308 aangekocht, 89.000km op te teller, benzine en 130pk. Sinds enkele weken merk ik een probleem op. Tijdens het vertrekken in 1e versnelling hoor ik een schrapend/krijsend geluid van ergens vooraan aan mijn versnellingsbak. Het komt niet altijd voor maar toch enkele keren per week bij dagelijks gebruik. Je kan het geluid vergelijken met een deur die je opent, die 10 jaar niet open is geweest. Het duurt zo’n 2 secs en is duidelijk hoorbaar.

Wat kan dit zijn, koppeling, vliegwiel, ...?
De auto staat nog onder garantie.

4 jaar geleden
in: Auto's
4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het niet gewoon de snaar van de dynamo? Dan is het zo verholpen.
Edraket
4 jaar geleden
ik dacht hetzelfde.
Open de motorkap en kijk of de V-snaar wel voldoende gespannen is.

Antwoorden (1)

Er zit zoveel voor aan de auto en onder de motorkap, het zouden zelfs versleten remblokken kunnen zijn, metaal op metaal.
Maar als het nog garantie is, ga dan terug naar waar je hem, gekocht hebt en laat diegene het dan uitzoeken en repareren.
jc54