Wat is de wettelijke status van een regenboog zebrapad?

Is er dergelijke voetgangers oversteekplaats nog legaal zal ik maar zeggen. Verkeersborden moeten ook aan allerlei eisen voldoen.

10 maanden geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (2)

Hoogst waarschijnlijk voldoet geen enkel regenboog zebrapad aan de wettelijke eisen om een echt zebrapad te zijn. Het moet immers gaan om witte strepen van 0,4 tot 0,6 m breed, met dezelfde tussenafstanden.
Of je iemand die daar de weg oversteekt dan ook ongestraft van de sokken mag rijden is een andere vraag.
Heb e.e.a. nog eens nagekeken in de wet, en het artikel waar de ANWB naar verwijst is sindsdien niet gewijzigd of aangevuld.
Toegevoegd op 21 juli 2023 23:15: tekst
10 maanden geleden
wateengefoeweer
10 maanden geleden
Ik was en ben niet van plan om iemand voor zijn sokken te rijden maar een nadeel is dat zoals iedere motorrijder leert witte vlakken liefst te vermijden bij nat weer omdat ze glad kunnen zijn. Een dergelijke oversteekplaats zou dus potentieel heel gevaarlijk kunnen zijn ook? Van links tot rechts geen maagdelijk asfalt
TurfGraver
10 maanden geleden
Dat is een ander vraag maar ja, ze kunnen potentieel gevaarlijk zijn.
Z512099
10 maanden geleden
Alles is potentieel gevaarlijk.
TurfGraver
10 maanden geleden
Gevaarlijker dan standaard vop. :/
Er staan wel officiële borden het zebrapad.
Het zebrapad zélf voldoet dus niet aan de wettelijke eisen, maar dat wordt gerepareerd door die borden. Die geven het zebrapad de facto alsnog de status van een echt zebrapad.
"Iemand straffeloos van de sokken jagen" gaat dus niet op.
.
Toevoeging:
Ik vind de constructie ook tricky... Vrijwel alle regenboogpaden die ik ken liggen óf op voetgangers gebied, óf hebben witte strepen en een gekleurde achtergrond. (Wettelijk zijn alleen de witte strepen beschreven)

Op de radio, zo herinner ik me van destijds, vertelde de burgermeester vol trots over de truuk met het bord. Wellicht zijn ze daarna wat voorzichtiger geworden en zijn de hierboven beschreven oplossingen gebruikt.
Toegevoegd op 22 juli 2023 10:50: tekst
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Inekez1
10 maanden geleden
Op deze foto liggen op de rijbanen gewone witte zebrapaden. Alleen op de brede middenstrook, waar geen verkeer hoort te rijden en eigenlijk helemaal geen zebrapad nodig is, zijn de banen gekleurd. Ik vind dit een prima toepassing van een regenboog zebrapad. Toch de kleuren als statement, zonder dat het de verkeersveiligheid of regelgeving beïnvloed. Maar je antwoord klopt niet helemaal. Je stelt dat het zebrapad zelf niet voldoet aan de wettelijke eisen, maar dat doet het dus wel. Het zebrapad is echt alleen het deel dat op de rijbanen ligt. Of daartussen gewoon stoeptegels liggen, steentjes, gekleurde banen, gras, los zand, maakt voor de oversteekplaats qua regels niet uit. Maar wie bedenkt in godsnaam om dat zebrapad precies bij die palen te leggen? Of die palen precies in het zebrapad te zetten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
De foto is ter illustratie. Het aantal perfecte foto's mét bord is wat zeldzaam op internet. :-)
teusvh
10 maanden geleden
Juridisch een interessante vraag. Zijn een paar willekeurige strepen op het wegdek een zebrapad omdat een bord zegt dat het een zebrapad is? Ik denk dat het zó niet werkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Ik vind de constructie ook tricky... We zijn niet de enige. Vrijwel alle regenboogpaden liggen óf op voetgangers gebied, óf hebben witte strepen en een gekleurde achtergrond. (Wettelijk zijn alleen de witte strepen beschreven) Op de radio, zo herinner ik me van destijds, vertelde de burgermeester vol trots over de truuk met het bord. Wellicht zijn ze daarna wat voorzichtiger geworden en zijn de hierboven beschreven oplossingen gebruikt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Bovenstaande reactie toegevoegd aan het antwoord