Wie had voorrang? Had deze man ruimte moeten maken of niet?

Ik reed op een korte oprit.
Op de doorgaande weg (1 baan) rijdt een man.
Ik heb nog een paar meter, dan raak ik de vangrail.
De man op de rijbaan neemt geen gas terug en ik moet of gassen en ervoor, of remmen tot stilstand.

Ik koos voor bijgassen en invoegen vóór hem. Hij was woedend. De rest van de weg seinde hij, gebaarde hij, drempelkleefde hij enz.

Ik vraag me af, terecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nee, niet terecht.

Ook al maakt een ander een fout, dat geeft niemand het recht om zich gevaarlijk te gedragen door bijvoorbeeld te bumperkleven.

Aan de andere kant zat jij fout bij het invoegen. Je wist namelijk aan het begin van de oprit dat je maar weinig ruimte zou hebben. Dan is het *jouw* plicht om aan het begin van de oprit te wachten tot er ruimte is om in te voegen. Je dient immers voorrang te verlenen aan het verkeer dat al op de doorgaande weg rijdt.

Samenvattend:
--  Jij zat fout bij het invoegen. Je hebt de ander geen voorrang gegeven.
--  De ander zat fout in zijn reactie. Hij had best boos mogen zijn, maar dat is geen reden gevaarlijk te gaan rijden.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kende de weg niet, had ik moeten weten dat de invoegstrook kort was?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ja. Aan het begin van de invoegstrook zie je hoeveel ruimte je hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik echt niet, jeetje. Hoe ziet zo'n bord eruit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht echt altijd dat je iemand ruimte moet geven bij invoegen
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is wel zo beleefd om even ruimte te geven. Maar het is zeker geen plicht. Ik reed ooit op de rechterstrook van een snelweg. Links van mij (dus op de linkerstrook) reed een motorrijder die mij net aan het inhalen was. Rechts kwam een oprit. Een brutale dame probeerde mij naar links te duwen. Ze dacht dat ik haar wel ruimte zou geven. Maar dat kon niet: dan had ik die arme motorrijder omver moeten rijden. De brutale dame kon die motorrijder niet zien en was echt boos dat ik haar, de invoegster, geen voorrang gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens denk ik, dat als er inderdaad geen borden stonden jij niets fout deed zolang je het andere verkeer maar niet in gevaar bracht. Blijft dus een moeilijk en onduidelijk geval.
Cryofiel
11 jaar geleden
Overigens, soms staat er een bord met de tekst "Korte invoegstrook". Maar normaal gesproken moet je gewoon kijken in de richting waarin je rijdt. Je ziet dan vanzelf dat de strook kort is - daar heb je echt geen bord voor nodig. Bij snelwegen is trouwens wel een bord dat aangeeft dat de vluchtstrook ophoudt of versmalt. Dat is een rechthoekig bord met brede schuine strepen in zwart en wit. Het verbaast me nog regelmatig hoeveel mensen geen idee hebben wat dat bord betekent - terwijl het toch echt heel belangrijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gewoon gelijk. Ik weet wel wat borden betekenen, maar zie ze kennelijk over het hoofd.
walter
11 jaar geleden
Dat hebben we allemaal wel eens. En als weggebruiker leer je ook dat je rekening met anderen moet houden. Dat geldt dus ook voor die andere bestuurder. Die moet ook rekening houden met het feit dat jij wel eens een inschattingsfout kan maken, en zou beleefd genoeg moeten zijn om mee te helpen voorkómen dat jij in de vangrail rijdt, dus zou wat gas terug moeten nemen. Ook al zou je een eventuele schade niet op hem kunnen verhalen, dan blijft het zeer asociaal weggedrag van die ander. Dat soort mensen dat zo het schijt aan anderen heeft zou volledig van de weg gehaald moeten worden.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat jij een driehoekig bord (voorrangsbord) gepasseerd bent en dat je vorrang had moeten verlenen.

Toegevoegd na 28 seconden:
voorrang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeer op de snelweg heeft voorrang, maar in nederland staan er geen borden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, aan het begin van de oprit.