Wat is de beste manier?

Om je ruiten te krabben? Zelf start ik eerst de auto, zet de kachel aan en ga dan pas de ramen schoonmaken. Nu hoor ik op tv iemand van de anwb zeggen dat je eerst moet krabben en dan pas de auto moet starten. Waarom is dat of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Niet de motor aanzetten voor het krabben, want de motor warmt stationair nauwelijks op en het is slecht voor de motor en voor het milieu. Bovendien sta je erg ongezonde uitlaatgassen in te ademen tijdens het krabben. Dus eerst krabben, dan instappen, starten en rustig wegrijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is tenminste de toelichting die de ANWB zelf geeft op dit advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eerst de ruiten krabben en dan pas starten is beter voor de motor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is eerder gesteld hier op GV
http://www.goeievraag.nl/vraag/zet-motor-ruiten-krabt.15873?p=2

Hier staan allerlei verschillende dingen over of het goed is voor je motor of niet. Maar de belangrijkste reden is denk ik wel het milieu.

Overigens maak ik het mezelf makkelijk. Als het een dun laagje is krab ik zonder motor starten maar als het dikker is spuit ik de ramen in met ontdooispray. Even laten inwerken en je kan met helder zicht wegrijden.
Maar die methode zal ook niet echt goed zijn voor het milieu. Maar wel voor je veiligheid want vaak heb je na krabben nog last als je wegrijdt dat je raam nog even beslaat of aanslaat. En dat heb je met ontdooispray veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is beter voor het milieu en voor jezelf, je staat anders zelf 5 min in de uitlaatgassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier boven zijn al een aantal redenen gegeven, waarom het niet goed is, om eerst de auto te starten. Nog een belangrijke reden is dat de kachel en de blower enorm veel energie vreten van je accu. Als je vervolgens niet zo heel ver hoeft te rijden, krijgt de accu niet de kans, om weer goed op te laden. Bij een volgende rit heb je dan kans op startproblemen, omdat de accu bijna leeg is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Krabben en starten. Koude start en daarna stationair draaien van de motor is kennelijk niet echt goed voor het motorblok. Zelf zet ik altijd 5 min een elektro kacheltje in de auto aan. Geen krabber nodig om zicht te maken en een lauwwarme auto als ik ga rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik start ook altijd eerst en laat de motor even stationair draaien terwijl ik aan het krabben ben. Voordelen: de motor (en dus ook de verwarming) zijn al een beetje warm als je gaat rijden, dus minder last van ramen die meteen weer beslaan. En de auto rijdt wat soepeler met een al iets opgewarmde motor. Nadelen: ik zou er geen één weten. Dat het zo slecht voor de motor is geloof ik niet, nu kan de olie eerst wat dunner worden en zich door de motor verspreiden voordat deze zwaar belast wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij vrachtwagens, bussen en schepen laten ze toch ook eerst de motoren warm draaien voordat de reis begint ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spray de ruit de vorige avond al in met ruitenontdooier, vaak hoef ik dan alleen maar met de wisser de ruit even af te nemen de volgende ochtend, of het ijs is er dan zo af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een of twee (fluit)ketels KOUD water dat je over de ruiten giet breng je de ruiten op een temperatuur boven nul graden. Daarmee voorkom je ook dat tijdens het begin van je rit door je adem ijs ontstaat aan de binnenkant van de voorruit.