Wat is er allemaal verplicht in duitsland en oostenrijk als je met de auto op wintersport gaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (6)

Een rijbewijs en winterbanden.

Toegevoegd na 21 seconden:
Oh en afhankelijk van de route die je in Oostenrijk rijdt, heb je ook een autobahnvignet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naast inderdaad de winterbanden ben je ook verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk hier eens naar hier staat het per land wat verplicht is

Toegevoegd na 2 minuten:
Oostenrijk
Winterbanden
Tussen 1 november en 15 april is het verplicht bij winterse
omstandigheden op alle autowielen winterbanden
te voeren of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen
(mag ook gecombineerd). Buiten deze perioden kan het
gebruik van winterbanden op bergwegen verplicht gesteld
worden. Bij het gebruik van winterbanden moet
deze minimaal 4 mm profiel hebben anders worden zij
gezien als zomerbanden.
Sneeuwkettingen
Sneeuwkettingen mogen alleen gebruikt worden indien
dit noodzakelijk is en indien ze zo zijn aangebracht dat
het wegdek niet beschadigd wordt.
De gehele weg moet met sneeuw of ijzel bedekt zijn. Op
sommige plaatsen zijn sneeuwkettingen verplicht, dat wordt
aangegeven met het verkeersbord. De aangeraden snelheid is
40 km per uur. In de Arlbergtunnel is gebruik van sneeuwkettingen
verboden.

Duitsland
Winterbanden
In Duitsland moet de auto voorzien zijn van banden die ge-schikt zijn voor de weersomstandigheden. In winterse om-standigheden moeten auto’s beschikken over een winteruit-rusting. Er staat geen vaste periode voor, het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.
Onder winteruitrusting vallen met name voor winterse om-standigheden geschikte banden maar ook voldoende ruiten-sproeiervloeistof en goede ruitenwissers. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto’s. De boete voor het rijden op ongeschikte banden is € 20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete € 40 en 1 strafpunt. Als er winterbanden gemonteerd zijn, moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Als deze maximumsnelheid lager is dan die van de auto dan moet u dit met een voor de bestuurder zichtbare sticker aan-geven.
Sneeuwkettingen
In sommige omstandigheden kan ook het gebruik van sneeuwkettingen verplicht zijn, dit wordt met een verkeers-bord aangegeven. Deze verplichting geldt ook voor vierwiel aangedreven auto’s. Met sneeuwkettingen mag ten hoogste 50 km per uur gereden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Winterbanden (min. 4 mm profiel).
- Lampen altijd aan
- In Oostenrijk mag de tomtom geen flitser aangeven, deze functie mag niet in de tomtom zitten.
- Veiligheidsvestjes moet je bij je hebben

Kijk eens op de site van ANWB, daar kun je dit soort antwoorden vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in oostenrijk is er een soort van tol voor op de snelwegen. de Autobahnvignet.
deze kan je bij de anwb ophalen. natuurlijk is deze ook te koop in oostenrijk zelf. maar dat scheelt weer wachten.

hoe en de regels van de autobahnvignet is bij de bron te vinden.

was zelf naar kaprun gegaan. we gingen op tijd van de snelweg af, voordat de autobahnvignet verplicht wordt.

Sinds 1 januari 2008 geldt in Duitsland voor een twintigtal steden een nieuw autovignet, de milieusticker. U kunt zonder milieusticker Duitsland inrijden en de snelwegen gebruiken, maar u mag niet zonder sticker de gekenmerkte milieuzones, de umweltzones, inrijden. Een sticker kost 13,95 euro. zie bron 2 om welke steden het gaat.
maar hier zou ik me niet heel druk over maken. ben door heel duitsland heen gereden maar heb er niks van gemerkt.

winterbanden en sneeuwkettingen zijn dacht ik ook verplicht om bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In duitsland moet de auto voorzien zijn van een goede winteruitrusting. Dit houdt in: sneeuwkettingen en voldoende ruitensproeiervloeistof.

In Oostenrijk is het tussen 1 november en 15 april verplicht om winterbanden te hebben of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. De winterbanden moeten dan wel een profiel hebben van minimaal 4 mm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast het al genoemde ook een sticker voor de snelwegen in Oostenrijk. Verkrijgbaar bij de ANWB, in Duitsland bij de ADAC en aan de grens.