Hoe bepaal ik of het voordelig is, mijn dieselauto om te ruilen voor een benzine-auto?

Ik rijd nu veel minder dan vroeger.

Vroeger zat ik al snel aan de 25 duizend km per jaar. Daarom reed ik diesel, dat was voordeliger. (En ik vind diesel fijner rijden dan benzine.)

Nu rijd ik nog maar 10 duizend km per jaar; soms 12 duizend km. Als ik NU een auto zou kopen, zou dat dus een benzine-auto zijn.

Maar ik HEB al een auto.

Overstappen naar benzine verlaagt de jaarlijkse kosten. Maar een andere auto kopen brengt kosten mee.

Hoe bepaal ik nu of het zinvol is, mijn dieselauto in te ruilen voor een gelijkwaardig model op benzine?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

men neme een blaadje papier (of een electronisch rekenblad) Dan ga je aan de slag met - aanschafkosten - afschrijving (schatting...) - wegenbelasting (sommige auto's zijn WB vrij...) - brandstofverbruik (schatting...) - brandstofprijzen (schatting...) - onderhoudskosten (schatting...) - aantal kilomters per jaar (schatting...) Voor zowel de oude als de nieuwe auto. Onderaan de streep kun je dan uitrekenen (schatten) wat het je kost om nog 1, 2, 3 jaar met je oude auto te rijden, en wat het je kost om een nieuwe/andere auto te kopen. Zoals je ziet zitten er nogal wat schattingen in, maar dit is het beste dat je kunt doen. (Misschien ben ik nog wat kostenposten vergeten trouwens.) Als je er 2 avonden voor gaat zitten, en tussendoor een paar garagebedrijven bezoekt, kun je een heel eind komen. Succes!

Alleen mogelijk met een volledige kosten vergelijking. Wat is de restwaarde van je auto? Wat is het verbruik van je auto? (liters per km) Hoe lang kan je nog rijden met die auto (jaren/aan tal km) Hoeveel onderhoud ben je kwijt per jaar/km. Diesels hebben vaak een minder gunstige restwaarde na een jaar of 4-5 tov de nieuwprijs. Veel afschrijving dus. Iets waar je na 10-11 jaar geen last meer van hebt. Zowel diesel als benzine kan je dan als afgeschreven beschouwen. Ik rij nu een (nieuwe) diesel voor iets minder dan 17 cent per km all in. Uitgangspunten: 260000 km totaal onderhoud : 0,04 per km (is schatting, nu veel minder omdat ie nog vrij nieuw is...ervaringscijfer van mijn vorige oude diesel. wegenbelasting : 0,00 (tot 2014) verbruik: 4,0liter per 100 km. Verzekering casco 35 per maand (maximale no claim) 28000-36000 km/jr. Ga ik 10000 km/jr rijden dan haal ik de 260000 km niet. ipv 6,5 cent afschrijving wordt dat dan 10 cent. Verzekering wordt dan 4,2 cent per km ipv 1,1 cent. Onderhoud, als gevolg van apk verplichting zou naar 5 cent kunnen per km. Kilometer prijs wordt dan 7,7 cent hoger. (24,7 per km ipv 17 cent afgerond). Betaal je wel wegenbelasting dan zal die per km ook tot 3,6 keer hoger worden per km. (36000/10000) Bij 1000 km per maand en 100 wegenbelasting is dat 10 cent per km ipv 2,7 cent. (bij 36000 km een km prijs van bijna 20 cent, bij 10000 km een prijs van ca 34 cent per km. Ga je vergelijken dan zal de inruilwaarde van je diesel gedeeld door het aantal nog te rijden km je afschrijving worden in je vergelijk. Stel inruilwaarde minus restwaarde over 5 jaar= 6000, 5 jaar nog te rijden is 60000 km...afschrijving maximaal 10 cent per km. Benzine aanschaminus restwaardef ca 18000. te rijden 120000 km (10 jaar) is 15 cent per km afschrijving. Dat is 5 cent meer per km.Wegenbelasting is ca 7-8 cent minder per km. Brandstof verbruik is weer 4 -5 cent meer per km. Onderhoud om het even. Doorrijden met de diesel in dit voorbeeld is iets goedkoper. Echter, de bedragen zijn per situatie verschillend en moeten dan opnieuw ingevuld.

Dit is altijd dubieus. Een dieselauto rijdt prettiger (tenminste zo ervaart u dat zelf en ik ook), maar beschikt ook vaak over een boel opties. Een benzine auto heeft deze opties niet altijd omdat er minder mee gereden wordt. Ook heeft diesel een veel hogere afschrijving waardoor je auto minder waard is dan een gelijkwaardige benzine auto (bij grote auto's is dit verschil veel groter). Maar niet alleen afschrijving speelt een rol ook: - Wegenbelasting - APK (is maar een klein beetje duurder) - Brandstofprijzen (in de laatste 3 jaar is diesel procentueel harder gestegen dan benzine) Als je uit financieel perspectief zou redeneren is het rijden op LPG het voordeligst. Ook hier is de afschrijving erg hoog, en zijn er veelal opties aanwezig. De wegenbelasting is wel iets hoger maar vrij minimaal bovendien is de gas prijs vrij stabiel Om deze beslissing te nemen met je alle kosten op een rij zetten, en kijken hoeveel heb ik er extra voor over om een fijnere diesel te rijden.

ALs je al een diesel hebt kun je eenvoudig de meerkosten van de wegenbelasting salderen met de minderkosten van de brandstof. Eventueel kun je het prijsverschil meenemen van eenzelfde auto (type, uitrustig, bouwjaar en aantal km) in benzineuitvoering. Het is niet fair om te vergelijken met een nieuwe of ander model.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100