Waarvoor zijn de flippers achter het stuur bij een automaat?

een automaat (in een auto) schakelt zelf op echter zie ik regelmatig automaten die toch flippers hebben om te schakelen, wat is daarvan het nut? Handig in speciale omstandigheden, bergen ..inhalen etc? En zit er dan ook een koppelingspedaal of knopje?

8 jaar geleden
in: Auto's
41.8K
paulus811
8 jaar geleden
Heb ik ook en tot nu toe 1x uitgeprobeerd. Meest onzinnige optie ooit.

Antwoorden (1)

Bij sommige automaten heb je inderdaad flippers om handmatig te schakelen. Je hebt dan de keuze om je versnellingsbak op A (automatisch) of M (manueel=handmatig) te zetten. Deze versnellingsbakken zijn eigenlijk handmatige bakken die automatisch schakelen. In de stand M kan je sneller overschakelen of terugschakelen terwijl de eigenlijke automaat bij die snelheid en/of motortoerental niet zou schakelen.
Je stuurt dan eigenlijk handmatig de automatische functie aan.
jc54
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Uit uw zinnen blijkt volgens mij dat u (net als de andere antwoordgever) juist bedoelt dat het automatische bakken zijn waar de automatische triggering bij de normale schakelmomenten naar keuze van de chauffeur uitgeschakeld kan worden, waardoor de automaat dán wacht op de handmatige schakelcommando’s van de bestuurder.
De techniek van het schakelen zelf werkt dan verder nog steeds zoals bij een automaat (N.B.: bij een continu variable transmissie, CVT, die normaal traploos tussen oneindig veel versnellingen varieert, zijn er dan apart voor deze modus een aantal vaste overbrengingstrappen toegevoegd) en er komt dus ook geen koppelingspedaal aan te pas. Alleen past de derde zin niet bij de rest van uw uitleg. En je kunt zowel sneller (eerder) als later schakelen.