Wat is onveiliger op de snelweg: een slome aan de binnenkant inhalen, of er wat te dicht op gaan zitten?

Uiteraard is 't nog veiliger gewoon genoeg afstand te houden en er achter te blijven. Maar dat is de vraag niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (10)

Aan de binnenkant inhalen is een tikje onveiliger... Waarom dan, nou omdat er sprake is van een grotere snelheid is het gevaarlijker... Meer snelheid, meer gevaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem ook gewoon 'inhalen' maar dan wel zo dat het niet gevaarlijk is. Dus gewoon met knipperlicht. Er te dicht op gaan zitten is gevaarlijker volgens mijn mening want als de bestuurder voor je opeens nog zachter gaat rijden, knal jij erboven op. Dat is wel een beetje te erge straf voor die bestuurder om z'n auto de prak in te rijden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste is duurder.

Toegevoegd na 4 uur:
Want gevaarlijker.

en een -1 blijkbaar van een bumperklever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je niet nog verder naar links kunt, anders is dat het beste: gewoon naar de derde baan als die slome op de tweede baan blijft plakken.

Afhankelijk van de situatie doe ik het volgende.

Ofwel ik blijf links, laat de afstand beurtelings toe- en afnemen. Dat valt eerder op dan op dezelfde afstand erachter te blijven. Werkt bijna altijd, behalve bij bejaarden want die kijken sowieso nooit in hun spiegels.

Ofwel ik haal rechts in. Dat doe ik echter alleen als er een vluchtstrook is - de slome kan van je schrikken, vooral als het een bejaarde is, en van schrik automatisch naar de "veilige" rechterkant sturen. Verder heb ik voor mezelf de regel gesteld dat ik alleen rechts inhaal als ik zonder gevaar tot vér voorbij de slome op de rechterstrook kan blijven rijden. Ver betekent dat ik pas weer naar links moet als de afstand tot de slome dubbel zo groot is als de afstand waarop ik, bij normaal links inhalen, weer naar rechts zou zijn gegaan - als je me kunt volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onveilig is het allebei maar ik denkt tog echt dat bumperkleven stukke onveiliger is in dit geval. Meestal is het zo dat als je rechts gaat inhale dat je wel overziet of je er andere medeweggebruikers mee in gevaar brengt. Alleen bumperkleven wordt door vele onderschat. Als je net een halve seconde later remt, kan dat fataal aflopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een nep-keuze...... Veel beter is om 5 minuten eerder van huis te gaan en onderweg te ontspannen, gewoon wachten tot je er bent:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1! Heel goede opmerking. En weet je: of je nu probeert 100 te rijden, of 110, of 120 - het maakt geen fluit uit in je reistijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je overigens ook waarom?
Maar goed; vroeger ging een vriendje met de @CV naar Spanje en ik met mijn volkswagen kever (naar een andere plaats hoor) Wij kwamen bij de spaanse grens in dezelfde file terect, terwijl ik altijd mav redd en dat vriendje niet verder kwam dan 90 km/u
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Omdat je *denkt* dat je continu snel rijdt. In werkelijkheid denk je continu *aan* snel rijden. Je rijdt echter niet continu snel, want dat kan niet. Daardoor is er continu een discrepantie tussen jouw wens en de werkelijkheid. Dat vreet energie. Ik rijd veel in Duitsland. Daar is een stuk snelweg waarover ik, als ware het een natuurwet, 90 minuten over doe. Als ik probeer supersnel te rijden, tot 170 aan toe, doe ik er 85 minuten over. Als ik de cruise control op 130 zet, doe ik er 90 minuten over; ook als ik eens 140 of 120 rijd, doe ik er 90 minuten over. Er was vorig jaar een flinke sneeuwstorm. Over 75% van dat stuk Autobahn was sneller dan 80 niet verantwoord - slechts een enkeling durfde het aan 90 te rijden. Ondanks die zeer beperkte snelheid deed ik er toen slechts 95 minuten over. Dus: snelheid 80, reistijd 95 minuten.
Snelheid 170, reistijd 85 minuten. De vermoeidheid bij aankomst is het enige grote verschil. En het brandstofgebruik natuurlijk, dat scheelt ook enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is 't geen antwoord op de vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel. ik geef als antwoord dat de *gesuggereerde* antwoorden geen echte keuze zijn. Ik trap niet in zo'n val van meerkeuze antwoorden. Voorbeeld: krijg ik nou nog 100 of nog 200 euro van je? Als je dan zegt dan je me helemaal niks schuldig bent is het dus geen antwoord volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou ik 5 minuten eerder van huis moeten, omdat iemands sloom voor me rijdt? Ik rijdt dan hooguit 5 minuten eerder achter deze slomo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik rij (zonder 'dt' natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@domtic: de kans is erg klein dat je begrijpt wat ik bedoel. Lees vele andere reacties en probeer het *zelf* uit. Je moet gewoon op een rit van ongeveer een uur, een uur lang *keihard werken* om 5 minuten tijd te winnen. Je komt gehaast, geirriteerd en doodmoe aan. Ik moet zeggen dat ik daar domweg te lui voor ben. Zo hard werken voor niks. Ik heb een hekel aan onzinnige inspanningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JJ1: om wat te verduidelijken: de ANWB stelt dat inhalen aan de binnenkant gevaarlijker is dan te weinig afstand houden. Ik zou willen weten of 'de Nederlander' dat ook vind en misschien zijn er zelfs wel SWOV- of andere onderzoeken voor gedaan. 'Dus 't antwoord van jou kan ik dan verder niks mee, want 't gaat niet in op de vraag zelf ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JJ1 ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik hoef het er niet mee eens te zijn, toch? Dat 'keihard' werken is voor mij een vorm van ontspanning. Iets dat ik niet heb, als ik achter een slak zit. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
domtic, je hebt het misschien niet in de gaten, maar juist als je achter een slak zit ben je keihard aan het werk. Juist op dat moment heb je stress. Juist op dat moment doe je er alles aan om een jou onwelgevallige situatie naar je hand te zetten. Op het moment dat er geen slakken voor je zitten en je ongegeneerd 125 kunt rijden (of 150 in DE), ben je /niet/ keihard aan het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Rotalulac! Ik probeer toch meestal wel met een gemiddelde snelheid van 120km/u (van deur tot deur) aan te houden. Meestal lukt dat ook. ;-)
Rechts inhalen is gevaarlijker. Je komt voor andere weggebruikers dan namelijk uit een onverwachte richting. Auto's die uit het niets komen zijn altijd gevaarlijker dan auto's die van verre zichtbaar langzaam rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie rechts wordt ingehaald, rijdt te lang links.... maar dat wordt niet geheel door de wet ondersteund.

Er dicht op blijven zitten is gevaarlijker (helemaal met die mafketels die dan bovenop hun rem gaan staan)!

Als je ongeluk maakt, is het technisch gesproken beter heel dicht op iemands bumber te zitten. Je klapt dan niet bovenop je voorganger, maar hij wordt onderdeel van jouw remweg en kreukelzone. Voor jouw is dat veiliger, maar voor je voorganger?

Als je hem rechts inhaalt en die persoon gaat zonder te kijken naar ook naar rechts (en dat is waarschijnlijk, anders had ie je wel zien aankomen en zelf naar rechts gegaan), dan vlieg je als een stel flipperkastkogels over de snelweg... Daarmee is de eerste impact niet groot, maar genoeg om zeer veel schade en leed te veroorzaken (ook aan 'onschuldige' derden).

Je kan dus niet (on)veiliger spreken. Het is beide gevallen een risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak mij vaak schuldig aan het eerste en denk ook wel dat dit het gevaarlijkste is. mensen verwachten geen autos aan de binnenkant en kunnen daar van schrikken een klever zijn "de slome " wel gewend dus houden ze al rekening mee. Daarbij komt dat slome rijders met alle respect toch vaak wat oudere mensen zijn die niet zo snel meer reageren op onverwachte dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechst er voorbij. Maar alleen als er een vluchtstrook is.
Anders kun je geen kant op als die slome toch naar rechts komt.
(Je kunt ook een raket afschieten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raket afschieten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij dat niet op jouw auto, raketten? Rood knopje links naast de asbak.