Spoorbreedte, Hoe kan ik die legaal verbreden?

Ik heb een Seat Leon Cupra R 2010, met een wide body kit. Ik heb aan de voorkant 5 cm spacers en achter 6 cm spacers. Hierdoor zijn de velgen gelijk met de wielkasten.

Nu ben ik laatst aangehouden en kreeg ik een bekeuring vanwege de spoorbreedte. Hierbij werd verteld dat spacers verboden zijn en dat ze verwijdert moeten worden.
Zover snap ik het nog.

Het enige wat ik me nu afvraag is hoe ik het op een legale manier kan oplossen? Want de bodykit weer demonteren gaat een hoop geld kosten omdat de wielkasten opengesneden zijn voor de bodykit...

Ik zat al te denken aan een andere ET waarde, of alleen erg brede velgen...

Wat is wijs...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
9.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe heb je dit ooit legaal opgelost?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben eigenlijk gewoon zo door blijven rijden en ben daarna niet meer aangehouden... Dus gewoon erop gegokt.. Wel heb ik geleerd dat als je een auto uit het buitenland haalt, ze dan geen (referentie maat in de computer?) hebben en ze er geen bekeuring op kunnen uitschrijven. Dus als je een duitse auto importeerd die in duitsland verbreed is, mag je er in Nederland gewoon legaal mee rijden... ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe heb je dit ooit legaal opgelost?

Antwoorden (1)

De spoorbreedte wordt gemeten van het midden van de banden. De afstand van het midden van de banden dient dus altijd hetzelfde te blijven.
In jouw geval betekent het dat je veel bredere velgen en banden moet monteren dan de standaard. Hiermee lijkt van buiten dat de wagen breder is en de wielen ook.
Uiteraard moet je wel aan de binnen kant de ruimte hebben voor die bredere wielen, vooral ook op letten bij je voorwielen dat je nog voldoende stuuruitslag kunt maken.
Per slot is de wagen , vooral de wielophanging,ontworpen voor een bepaalde spoor breedte en de belasting van alle onderdelen verandert als je de spoorbreedte vergroot.
Het is lastig en duur om je wagen met die grotere spoorbreedte bij de RDW herkeurd te krijgen omdat dan ook ingenieurs berekeningen nodig zijn waarmee je bewijst dat die auto zo nog aan alle eisen voldoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wettelijk mag je maximaal 2 % van de originele spoorbreedte afwijken.