Spoorbreedte, Hoe kan ik die legaal verbreden?

Ik heb een Seat Leon Cupra R 2010, met een wide body kit. Ik heb aan de voorkant 5 cm spacers en achter 6 cm spacers. Hierdoor zijn de velgen gelijk met de wielkasten.

Nu ben ik laatst aangehouden en kreeg ik een bekeuring vanwege de spoorbreedte. Hierbij werd verteld dat spacers verboden zijn en dat ze verwijdert moeten worden.
Zover snap ik het nog.

Het enige wat ik me nu afvraag is hoe ik het op een legale manier kan oplossen? Want de bodykit weer demonteren gaat een hoop geld kosten omdat de wielkasten opengesneden zijn voor de bodykit...

Ik zat al te denken aan een andere ET waarde, of alleen erg brede velgen...

Wat is wijs...?

Weet jij het antwoord?

/2500

De spoorbreedte wordt gemeten van het midden van de banden. De afstand van het midden van de banden dient dus altijd hetzelfde te blijven. In jouw geval betekent het dat je veel bredere velgen en banden moet monteren dan de standaard. Hiermee lijkt van buiten dat de wagen breder is en de wielen ook. Uiteraard moet je wel aan de binnen kant de ruimte hebben voor die bredere wielen, vooral ook op letten bij je voorwielen dat je nog voldoende stuuruitslag kunt maken. Per slot is de wagen , vooral de wielophanging,ontworpen voor een bepaalde spoor breedte en de belasting van alle onderdelen verandert als je de spoorbreedte vergroot. Het is lastig en duur om je wagen met die grotere spoorbreedte bij de RDW herkeurd te krijgen omdat dan ook ingenieurs berekeningen nodig zijn waarmee je bewijst dat die auto zo nog aan alle eisen voldoet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100