kan ik een schade verhalen op de voorste partij bij een kettingbotsing?

Beste mensen,

Onlangs heb ik kettingsbosting gehad waarbij 3 voertuigen waren betrokken.
Het gebeurde vlak na de oprit naar de provinciale weg.

Meneer zegt dat door een technische mankement zijn wielen blokkeerde. Zijn vrouw reed in haar eigen auto op dat moment achter haar man aan en omdat meneer uit het niets vol in de ankers ging knalde zij achterop de auto van haar man ik knalde op mijn beurt weer achter in de auto van
mevrouw.

Mijn vraag is kan ik meneer aansprakelijk houden omdat hij (bewust of onbewust) de ongeluk heeft veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verzekeraars hebben onderling afspraken gemaakt over het afhandelen van dit soort schades. Daarbij vragen zij zich niet af wie schuldig was.
Alhoewel Meneer en Mevrouw (family van elkaar dus) wel eens wat vragen kunnen krijgen...
Ivana
8 jaar geleden
Volgens mij wordt je altijd geacht voldoende afstand te houden en ben je bij achterop rijden altijd schuldig (had je afstand maar genoeg moeten zijn).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet altijd.
http://letsel.info/verkeersongeval/kop-staartbotsing/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een eendjesarrest. Iemand die vol in de remmen gaat zonder enige (objectieve) reden is verantwoordelijk voor de schade.Dit heeft een familielid van me meegemaakt die heel eerlijk zelf toegaf op een provinciale weg gestopt te zijn. Werkt de voorste automobilist niet mee in alle eerlijkheid dan helpt alleen een dashcam nog om te bewijzen dat die voorste zonder reden geremd heeft. een blokkerende auto is geen objectieve reden, de bestuurder moet zorgen dat die in orde is.Eventueel kan die dan verhaal halen bij de onderhoud plegende garage of fabrikant.

Antwoorden (2)

ik denk dat jij in elk geval ook aansprakelijk bent daar het verkeersregelment voorziet dat je genoeg afstand moet houden op je voorganger om tijdig te kunnen stoppen(althans zo is het bij ons in België)

In de Nederlandse wet is sinds 2008 bepaald dat iedere bestuurder in staat moet zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
fremar
8 jaar geleden

Kettingbotsing, wie is aansprakelijk?

Aansprakelijkheid

"In het algemeen zal in een kettingbotsing ieder die op zijn voorligger botst en niet kan bewijzen dat de aanrijding niet was ontstaan, als hij niet door zijn achterligger op die voorligger was doorgedrukt, de schade aan de achterzijde van zijn voorligger en de eigen voorschade hebben te dragen.

De wetsartikelen die hiervoor de grondslag bieden zijn artikel 19 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en artikel 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW). In artikel 19 RVV is geregeld dat de bestuurder in staat moet zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. In artikel 5 WVW is vastgelegd dat het een ieder verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. In artikel 6 WVW staat dat het een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden is zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht.

Het uitgangspunt is dus dat je degene aanspreekt die achterop is gereden. Deze regel is een veelgebruikte regeling bij de vaststelling van aansprakelijkheid in kop-staartbotsingen. Als degene die achterop rijdt in een kop-staartbotsing niet voldaan heeft aan de verplichting om voldoende afstand te houden zal hij in beginsel aansprakelijk zijn voor de schade die is ontstaan als gevolg van de aanrijding. Het blijft altijd de taak van de eisende partij om te bewijzen dat de aanrijding ook inderdaad ontstaan is doordat de achteroprijder onvoldoende afstand hield.

De laatste in de rij

Wat nu als je de laatste in de rij van een kettingbotsing bent? Een voorbeeld van een kwestie waar het ging om  de aansprakelijkheid voor de schade van de laatste auto in een kettingbotsing was de zaak waar de rechtbank Arnhem op 6 juni 2012 uitspraak in heeft gedaan (LJN BW8573). In deze zaak vroeg de bestuurster van de auto die achterop een auto was  gereden, aan de rechter om te verklaren dat een andere auto aansprakelijk was voor het ontstaan van de aanrijding. De persoon die achterop rijdt kan immers ook zaken inbrengen waardoor de aansprakelijkheid voor de aanrijding anders komt te liggen.(...)"

Zie verder bron.
Bronnen:
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook goed om te vermelden:
De Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling heeft als doel de materiële schaden in het verkeer tussen de aangesloten verzekeraars effectief en efficiënt af te handelen. De wet is uitgangspunt voor de OVS, maar dit wordt in de OVS gestandaardiseerd door de botsingsituaties abstract te regelen. Dat wil zeggen dat de schuldvraag of fouten, die volgens de wet leiden tot eigen schuld, buiten beschouwing worden gelaten. Zelfde bron :)