Ik krijg de autosleutel niet meer in het sleutelgat van de bestuurdersdeur. Kan ik dit zelf oplossen?

Gisteren kon ik no gewoon de autodeur aan de bestuurderskant openen en afsluiten door middel van de autosleutel. Toen ik vanmorgen weg wilde, kreeg ik de autosleutel niet meer in het slot. Het sleutelgat zit niet meer voor de opening (het beschermplaatje met gat wat voor het echte sleutelgat zit) in de deur, dus ik denk dat het sleutelgat op de één of andere manier gedraaid is. Ik moest de deur aan de andere kant openen om bij het binnenslot van de bestuurdersdeur te komen en te openen.

Hoe kan het dat ik opeens de sleutel van de een op de andere dag niet meer in het sleutelgat krijg? En is er een simpele oplossing die ik zelf kan gebruiken of zal ik toch even bij de garage langs moeten?

Vriendelijke groet,
Dippie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Antwoorden (1)

Mogelijk is er geprobeerd in te breken door een schroevendraaier in het slot te steken en te forceren. Of het slot zit vast en kun je proberen met slotspray (WD40 bijvoorbeeld) weer los te krijgen.
paulus811
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inbraak lijkt me niet erg voor de hand liggend, maar er is natuurlijk altijd een (kleine) kans. Ik woon op een boerderij in een klein dorpje, en hoewel de auto ´s nachts buiten staat, verwacht ik niet zo snel een inbreker op ons erf. Slotspray, waar kan ik dat halen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, ik krijg de sleutel er helemaal niet in, ik stoot met de sleutel tegen een stuk metaal aan...
paulus811
10 jaar geleden
Ben t met je eens Dippie, in jouw geval lijkt het me geen inbraak. Wat een sleutel doet is het ronddraaien van een aantal nokjes in het slot. Die nokjes drukken op pennetjes die het slot vrijgeven. Als een van de nokjes vastzit krijg je het effect wat je beschrijft en zou WB40 kunnen helpen om het vastzittende nokje weer los te krijgen. Het vervelende met een nieuw slot is dat je eigenlijk alle sloten moet vervangen om de auto nog met één sleutel open te krijgen. Of de dealer moet jouw slotnummer kunnen bestellen. Maar eerst WD40 zou ik doen, een nieuw slot kan altijd nog. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slotspray koop je bij een tankstation waar een shop bij zit, of bij een auto-onderdelen winkel. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! :) ik heb wel eerder wat problemen met het slot gehad. Af en toe lukt het niet om de sleutel te draaien. Na een beetje omhoog en omlaag wrikken van de sleutel lukte het wel om het slot te openen. De laatste twee á drie maanden had ik daar nog een enkele keer last van, voor de rest ging het goed. Ik rijd vanmiddag even langs de garage voor wat WD40. En ik zal ze dan meteen vragen of ze even snel en kosteloos willen kijken wat het probleem is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben bij de garage langs geweest, en deze kwamen tot de conclusie dat het metalen plaatje tegen vuil in het sluit waarschijnlijk gedraaid of verbogen zit, waardoor de sleutel niet meer past.
Het slot moet dus uit elkaar worden gehaald, en er moet een nieuw plaatje geplaatst worden. Echter is het niet zeker of dit gaat werken. Dan moeten het slot vervangen worden, net als de andere sloten waarschijnlijk.. In ieder geval bedankt voor jullie input :)