ik heb in een dieselauto benzine getankt, was nog 18 liter diesel in de tank, daarna 10 liter benzine toen afgetankt met 34 liter, kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
13.2K

Het beste antwoord

Er wordt wel vaker benzine bij diesel toegevoegd, zeker in koude landen, uiteraard in kleine beetjes, dit om de diesel iets beter te laten ontbranden. De verhouding die er nu inzit is duidelijk teveel maar of het merkbare schade geeft is moeilijk te zeggen. Ik zou iedere 100 km diesel erbij doen zodat de verhouding beter wordt.

Hier nog een gelijkwaardig geval van iemand die er na 6 maanden geen schade van heeft gehad.

http://www.roelbroersma.nl/index.php/2009/09/14/myth-busters-benzine-getankt-in-een-dieselauto

Op lange termijn is het moeilijk te zeggen uiteraard.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Normaal vervangt men de filter en wordt de tank geledigd, leidingen doorgeblazen, mazout in de tank en hupsakee, probleem opgelost.Om schade op te lopen door slechte smering moet je al een eindje rijden, volgens mij zal je wagen stilgevallen zijn vooraleer de mechaniek kon schade oplopen.
Ik denk dat het wel zal meevallen.
fremar
9 jaar geleden
Ja, door een foute vulling van de grote tank bij een benzinestation in Frankrijk zijn er binnen 15 km afstand van de benzinepomp 20 auto's tot stilstand gekomen. Wij waren daar ook bij. Je motor kan zware schade oplopen. Alles werd uitgepompt en doorgespoeld en daarna pas met de goede vulling de volgende dag doorgereden.
Was geen feestje.
9 jaar geleden
Het ligt een beetje hoe oud of nieuw jouw auto is.
Moderne diesels worden niet vrolijk van benzine door de diesel, in de nieuwste vrachtwagens mag je in koude landen geen benzine meer in de tank gooien want dan vervalt de fabrieksgarantie.
9 jaar geleden
Als je het type van je auto doorgeeft zou het eenvoudiger zijn om te antwoorden.
Voorbeeld : een antieke Mercedes rijdt zelfs op met urine aangelengde frituurolie.
Een recentere versie zal het u niet vergeven.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik zag op dat programma toch een oude Mercedes rijden op wat ik vermelde ?
Mijn vraag was enkel :" gaat het hier om een hypermoderne diesel HDI TDI DTI etc.." Die motoren (pomp, injectors) kunnen absoluut niet tegen "vreemde" brandstof.
Als het iets antieks was zoals de getoonde Mercedes dan is er niks aan de hand. Een beetje vermogenverlies tot daar aan toe.

Als de vraagsteller nu had verteld met welke auto hij reed had ik hem direct kunnen antwoorden. Ik heb tenslotte 28 jaar dienst als dieseltechnieker.. Zelf rij ik met een 25 jaar oude Citroën CX2500 turbo-diesel op koolzaad olie...en dit al 220.000km.( Gewoon af en toe wat gewone stookolie toevoegen.)
Mijn vrouw rijdt met de recentste (2011) Citroën C8 en gaat braaf aan de pomp tanken.