auto gekocht met als mondelinge toezegging dat de motor was gereviseerd. na een maand een verbrande klep. heb ik recht op compensatie?

revisie is nodig na zo een 90000 km. is gedaan zonder bon door bevriende garage van verkoper afgelopen winter. nu door expert geconstateerd dat klep is verbrand en motor helemaal niet of niet juist is gereviseerd. kosten €1200. kan ik kosten verhalen op verkoper of garage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ja.

Als de verkoper aangeeft dat de motor gereviseerd is en binnen een maand blijkt uit een schouwing van een expert dat de motor niet of ondeskundig gereviseerd is hebt u recht op een vergoeding van de verkoper, zeker als de verkoper een bedrijf is (wettelijke garantie).

Echter hebt u een fout gemaakt waardoor er van de kosten slechts een deel door de verkoper betaald hoeft te worden, u hebt de reparatie al uit laten voeren, u had de verkoper de kans moeten geven de auto te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
auto is door verkoper bijna een jaar geleden "gereviseerd". dit heeft hij zonder bon laten doen door bevriende garagehouder. heb de auto een maand geleden gekocht met als mondelinge toezegging dat dat was gedaan. mn broer was getuigen en heb verkoper zelf ook duidelijk horen zeggen van de week dat hij zeker wist dat het was uitgevoerd. sorry voor de verwarring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
auto is trouwens nog niet gerepareerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de motor gereviseerd is is niet van belang, verkoper geeft aan dat de motor gereviseerd is en daardoor kan hij een hogere prijs bedingen. Door niet te leveren wat er verkocht is (auto met gereviseerde motor) levert de verkoper een wanprestatie. Geef de verkoper de gelegenheid de auto te maken (schriftelijk), gaat hij er niet op in dan kan je de koop laten ontbinden.

Andere antwoorden (2)

Gaat heel moeilijk worden: jouw woord tegen zijn woord (waren er getuigen...?). Bovendien heb je die auto bijna een jaar geleden gekocht en zelfs bij een 2ehandsauto bij een "normaal bedrijf" krijg je maar 6 maanden garantie.

Het ligt aan jezelf of je de vriendschap wilt houden (of wat er nog van over is) of dat je een nieuwe klep krijgt. In mijn optiek zou ik het niet te hard spelen en gewoon onderhandelen wat redelijk is; beiden water bij de wijn doen.

"Dit is mijn uitspraak en daarmee zult U het moeten doen!" ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees vraag is. De auto is door vraagsteller een maand geleden gekocht en niet een jaar.
Nee, dat zal nu niet meer lukken. Er wordt zo vaak gewaarschuwd, bij het kopen van een tweedehands auto (en ook bij andere zaken) ALLES op papier zetten wat je van buitenaf niet kunt controleren. En tóch trappen mensen er weer in........ Weer een dure les.
jc54