Waarom zie je de reflectie van een tegemoetkomende auto op het wegdek?

Als auto's vanuit de verte naderen zie je de weerspiegeling op het wegdek.Hoe kan dit?

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik wist niet goed in welke categorie ik deze vraag moest plaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Dit is een heuse luchtspiegeling.

In dit geval ontstaat de luchtspiegeling alleen als het wegdek heet is, doordat de zon er al een tijd op staat te branden.

Direct boven het asfalt is de lucht dunner vanwege de hitte (uitzetting). Dunnere lucht heeft een lager brekingsindex dan gewone lucht.

Licht buigt altijd in de richting van de hoogste brekingsindex.

Het licht van de tegemoetkomende auto dat schuin naar beneden gaat, richting het wegdek, zou normaal gesproken op het wegdek vallen en dan verdwijnen. In dit geval buigt het licht echter omhoog, in de richting van de lucht met de hogere brekingsindex.

Het licht komt nu dus vanaf het wegdek (althans, zo lijkt het) schuin omhoog naar jouw ogen. Jij ziet dan de autolichten weerkaatst in het wegdek.

Op onderstaande Bron wordt het principe veel uitgebreider uitgelegd dan ik het hierboven heb geprobeerd.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het qua oppervlak relatief gladde wegdek, werkt als een spiegel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook met de beste banden kun je problemen krijgen als het wegdek smerig en glad is. Op dit moment komt het puur op je rijtechniek aan. Het is van uitermate belang dat je al op tijd ziet in wat voor toestand het wegdek verkeert, zodat je je rijtechniek hierop aan kunt passen. Daarom hieronder enkele voorbeelden:

Lichtreflectie
Hoe sterker de weerspiegeling op het wegdek, des te gladder het wegdek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de warmte die het wegdek uitstraalt krijg je een ware luchtspiegeling, dus een echte fatamorgana.