Hoe bereikt de mengsmering het carter in een tweetakt motor?

Hallo mede-GV'ers,

Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in tweetakt motoren, dus besloot ik dat vanavond eens te gaan doen. Een tweetakt motor heeft overduidelijk een veel simpeler systeem dan een viertakt motor, maar ik snap niet hoe de mengsmering bij het carter komt.

Ik snap dat het carter goed geolied moet zijn, anders loopt je motor in een mum van tijd vast. Een viertakt motor heeft hiervoor gewoon olie die zich in het carter bevind. Nu snap ik dat dat bij een tweetakt motor niet zomaar gaat, maar hoe komt de mengsmering dan bij het carter.

Als je naar het onderstaande plaatje kijkt zie je dat er vanuit een inlaatgat rechtsonderin verse lucht word binnengezogen door de onderdruk in het carter.
De bedoeling van mengsmering lijkt mij dan dat deze ontsnapt naar het carter. Maar hoe?! Toch niet via de luchtweg naar de verbrandingskamer? En toch ook niet via de zuiger zelf (lijkt me erg inefficient)?

Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Ik hoop dat ik hier verder geholpen kan worden.

Bvd,
Pesu

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
8.7K

Het beste antwoord

De afbeelding geeft een goede zij het gesimplificeerde voorstelling van de werkelijkheid.
Normaal gaat een benzine/olie/luchtmengsel van de carburateur direct naar het carter als de zuiger omhoog gaat. Bij het neergaan van de zuiger wordt de opening naar de carburateur afgesloten waardoor de druk op het gas in het carter toeneemt en het via de poorten in de cilinderwand boven de zuiger de cilinder in wordt geperst en daarmee de verbrandingsgassen door de uitlaatpoort naar buiten perst.
Door de turbulentie die in het carter ontstaat komt het mengsel in aanraking met de cilinderwand en de lagers van de drijfstang en zorgt zodoende voor de smering.
Voor het principe maakt het geen verschil of er vergassing via een carburateur of inspuiting plaats vindt.

Toegevoegd na 7 uur:
Als de zuiger omhoog gaat worden de openingen (spoelpoorten) in de cilinderwand afgesloten en komt de opening naar het carter vrij. Deze laatste kan ook door een membraan worden afgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er bij het inlaatgat alleen maar verse lucht zou worden aangezogen dan zou je motortje op lucht lopen. En een dat is nog niet uitgevonden. In de inlaatopening wordt een mengsel van brandstof en lucht aangezogen. Bij een tweetaktmotor zit daar een paar procent olie in. Die brandstof met olie vormt een film op de krukas in het carter en zorgt ervoor dat de zaak niet vastloopt.
AWM
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ow, ik dacht dat de mengsmering bovenin de verbrandingskamer werd ingespoten (naast de bougie oid). Maar die word dus bij het inlaatgat ingespoten samen met verse lucht (nevel dus)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bedankt voor dit antwoord!
Alles wat hierboven staat klopt maar er is één belangrijke zaak vergeten, nl dat de olie die in de benzine gemengd is ook voor kopsmering zorgt. Dwz dat de segmenten van de cilinder hierdoor ook smering krijgen, niet onbelangrijk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel belangrijk aspect en juiste aanvulling. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een goede aanvulling. Mag ik dan wel vragen waar de kopsmering vandaan komt bij een viertaktmotor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een viertakt motor zit de olie onder in de carter, zoals u wel weet.
Die olie die door de krukas onder de cilinder geworpen wordt is veel dikker en kleeft dus beter aan de cilinderwanden.
Daardoor is er geen kopsmering nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ahah, duidelijk. Bij een viertaktmotor word er dus geen olie of een ander smeermiddel boven de zuiger gespoten (of welk woord dan ook), omdat de olie in het carter voldoende is. In hoeverre zit het carter vol met olie? Zit het echt helemaal vol of tot een paar millimeter onder de straal van de krukas (of het uitstekende gedeelte van de drijfstang)?
Het lijkt mij dat als het hele carter onder zou zitten met olie dat toch weer wat weerstand oplevert voor de motor. Weergeeft dit plaatje op Wikipedia een juiste oliestand in het carter? http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit plaatje is volledig mis. Die halve cirkel lepelt als het ware de olie en gooit die onder in de cilinder, dus het oliepeil moet MINSENS tot die hoogte komen. Als antwoord op Khepput kan ik zeggen dat het vol met boringen zit om de olie dmv de oliepomp op/in alle bewegende delen van de motor te brengen maar dat doet hier niets terzake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger. Ok, duidelijk. Bedankt voor je antwoord en reacties op mijn vragen. khepput ook bedankt!