ik rij op de weg en wil rechts (de eerste weg) afslaan moet ik dan de voetganger voor laten gaan? want er staat een voorrang boord

omdat recht doorgaand verkeer voor afslaand verkeer verkeer gaat maar mij lijkt het dan in deze situatie dat je het verkeer erg hindert en omdat er een boord staat een andere regel telt voor voetgangers alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, want het bord geldt voor de fietsers. De voetgangers op de zebra hebben sowieso voorrang.

Als de voetganger op jouw weg loopt dan heeft hij op je voorrang. Loopt hij op de andere weg en er is geen zebrapad dan mag jij voor (als je wel bestuurder bent)

Ja, de voetganger gaat voor op deze kruising, de fietsers niet want daar staan haaientanden op het fietspad. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan. Dat geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire colonne. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met een of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan. Toegevoegd na 1 uur: na inzage van de reacties moet ik toegeven dat ook fietsers voorrang hebben. sorry hiervoor.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voo...

afslaand verkeer moet ALLE andere verkeer voor laten gaan. Aangezien voetgangers en fietsers ook verkeersdeelnemers zijn, moeten die, als ze rechtdoor gaan, vrije doorgang krijgen van afbuigend verkeer. Deze regel geldt altijd, ook als er geen zebrapad is.

de zebra is inmiddels weggehaald moet ik de voetgangers dan ook nog voorlaten(het is een aflopende stoep) de fietsers hoeft sowieso niet door de haaientanden maar de voetgangers zonder zebra hoef ik dus niet voor te laten?

Zoals ik bij je vorige vraag al aangaf: "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer" Verkeersbord B6 en de haaientanden -voor de fietsers/snorfietsers betekenen: "verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg" Jij -als afslaande bestuurder- bent dan géén kruisende bestuurder, maar een afslaande. Dus.... laat jij -als afslaande bestuurder- al het overige verkeer voorgaan (bestuurders én voetgangers) Je hebt gelijk dat de haaientanden verwarrend zijn voor m.n. degene die het aanliggend fietspad volgen. Neemt niet weg dan eenieder die zijn of haar theorie-certificaat heeft behaalt van deze regel op de hoogte zou moeten zijn. Zou het aanliggend fietspad verlegd zijn en plusminus 10 meter verder hebben gelegen (wat ook wel wordt toegepast), dan geldt voor de fietser dat deze kruisende bestuurders wel voorrang moet verlenen. Voor voetgangers op een eventueel VOP die kennelijk willen oversteken geldt dit weer niet en zal je hen als bestuurder voor moeten laten gaan, tenzij de oversteek met verkeerslichten voor de voetganger wordt geregeld.

ja jij moet de voetgangers voor laten gaan ze lopen op een zebra pad en er staan haaie tanden

het makkelijkst om te onthouden : zie je de voetganger in het gezicht / of aan de achterkant dan geef je hem voorrang. Van de zijkant geen voorrang voor de voetganger

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100