ik rij op de weg en wil rechts (de eerste weg) afslaan moet ik dan de voetganger voor laten gaan? want er staat een voorrang boord

omdat recht doorgaand verkeer voor afslaand verkeer verkeer gaat maar mij lijkt het dan in deze situatie dat je het verkeer erg hindert en omdat er een boord staat een andere regel telt voor voetgangers alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (7)

Ja, want het bord geldt voor de fietsers. De voetgangers op de zebra hebben sowieso voorrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bord is waarschijnlijk inderdaad alleen voor het fietspad bedoeld; echter het bord er recht boven duidt een voetgangersoversteekplaats aan.
Omdat ze bovenelkaar hangen, kan je als voetganger zijnde concluderen dat het OOK voor voetgangers geldt. Officieel had het voetgangersbord wellicht op een andere paal gemonteerd moeten worden (aan de rechterkant van de oversteekplaats).
Als de voetganger op jouw weg loopt dan heeft hij op je voorrang. Loopt hij op de andere weg en er is geen zebrapad dan mag jij voor (als je wel bestuurder bent)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al is dat een voorrangsweg
Ja, de voetganger gaat voor op deze kruising, de fietsers niet want daar staan haaientanden op het fietspad.

Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan. Dat geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire colonne.
Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met een of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Toegevoegd na 1 uur:
na inzage van de reacties moet ik toegeven dat ook fietsers voorrang hebben. sorry hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Fout. Jij bent afslaand verkeer. De fietsers gaan rechtdoor. Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer. De fietsers gaan dus voor. Pas daarna mag de afslaande auto doorrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens goed op het plaatje, er staan toch echt haaientanden bij het fietspad, dat betekent dat de fietsers MOETEN stoppen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee. De haaientanden betekent dat de weg die van links naar rechts loopt, een voorrangsweg is. De afslaande auto rijdt NIET op die voorrangsweg, en heeft dus GEEN voorrang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dan, heb ik het fout. weer wat geleerd vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de auto bij de oversteekplaats is (zeker als er een wat wijde bocht is genomen), zou je kunnen redeneren dat er geen sprake (meer) is van een afslaande auto.
Stel de auto is van plan linksaf te gaan, en sorteert links voor. Vervolgens bedenkt die zich en gaat toch rechts af. Dan is de afstand tussen de oversteekplaats van de fietsers en de auto zodanig dat er geredeneerd kan worden dat de auto niet direct uit een afslag komt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zou gelijk hebben als je de fietsersoversteekplaats als aparte kruising zou kunnen zien. Op sommige plekken wordt die constructie inderdaad toegepast. Dan loopt het fietspad vóór de kruising via een slinger een stuk van de rechtdoorgaande weg af. De fietserskruising staat dan los van de automobilistenkruising. In dit geval hoort de fietsersoversteekplaats duidelijk bij de kruising. Alles vormt één geheel. Voor één kruising geldt dat de voorrangsregels bepaald worden door de situatie *voordat* je de kruising oprijdt. Ook in jouw voorbeeld hebben de fietsers dus voorrang op de auto: het gaat immers nog steeds om rechtdoorgaande fietsers en een afslaande auto. De nieuwe voorrangsregels (van de nieuwe weg waarop de automobilist zich na het afslaan bevindt) gaan pas in *nadat* de automobilist de *hele* kruising heeft verlaten.
afslaand verkeer moet ALLE andere verkeer voor laten gaan. Aangezien voetgangers en fietsers ook verkeersdeelnemers zijn, moeten die, als ze rechtdoor gaan, vrije doorgang krijgen van afbuigend verkeer. Deze regel geldt altijd, ook als er geen zebrapad is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik bij je vorige vraag al aangaf:
"rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer"
Verkeersbord B6 en de haaientanden -voor de fietsers/snorfietsers betekenen:
"verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
Jij -als afslaande bestuurder- bent dan géén kruisende bestuurder, maar een afslaande.
Dus.... laat jij -als afslaande bestuurder- al het overige verkeer voorgaan (bestuurders én voetgangers)
Je hebt gelijk dat de haaientanden verwarrend zijn voor m.n. degene die het aanliggend fietspad volgen. Neemt niet weg dan eenieder die zijn of haar theorie-certificaat heeft behaalt van deze regel op de hoogte zou moeten zijn.
Zou het aanliggend fietspad verlegd zijn en plusminus 10 meter verder hebben gelegen (wat ook wel wordt toegepast), dan geldt voor de fietser dat deze kruisende bestuurders wel voorrang moet verlenen. Voor voetgangers op een eventueel VOP die kennelijk willen oversteken geldt dit weer niet en zal je hen als bestuurder voor moeten laten gaan, tenzij de oversteek met verkeerslichten voor de voetganger wordt geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jij moet de voetgangers voor laten gaan ze lopen op een zebra pad en er staan haaie tanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het makkelijkst om te onthouden : zie je de voetganger in het gezicht / of aan de achterkant dan geef je hem voorrang. Van de zijkant geen voorrang voor de voetganger
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Van de zijkant geen voorrang voor de voetganger"
? Volgens mij heeft de voetganger wel voorrang van de auto's die van de zijkanten komen.
Zelfs als dat niet zo zou zijn: als je als automobilist een voetganger aanrijdt, ben je normaal gesproken altijd het haasje - helemaal als het een oversteekplaats betreft. Zelfs als die voetganger door rood loopt. Tenzij je kan aantonen dat die voetganger bijv. zelfmoord wou plegen. Toon dat maar eens aan.