Zaterdag artikel gelezen over een accufabriek in China, die beweert accu's te maken die na 10 minuten opladen een auto 800 km. laat rijden.?

Deze accu's zoude nu al op de markt zijn en veel benzinestations in China zouden al worden omgebouwd tot oplaadstation. Waar, of een fabeltje?

Toegevoegd na 2 uur:
Dit is niet wat ik gelezen heb, maar een artikel van de firma, die deze accu's vervaardigd.

http://www.thunder-sky.com/pdf/2009224102239.pdf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de link toevoegt, waar je het vandaan hebt gehaald, kunnen we zelf het artikel even nalezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het artikel helaas niet terugvinden. Het stond Zaterdag 6 Nov. in de bijlage Spectrum van de Stentor, editie Zutphen.

Het beste antwoord

Ik heb even rondgespeurt, en het schijnt, dat de Princeton University dit ook al gerealiseerd hebben.

Door het gebruik van Grafeen in elektroden lukt het daadwerkelijk om een accu in tien minuten op te laden.
Hier was sprake van een laptop accu, maar ik neem aan, dat als je de toepassing van Grafeen gebruikt in auto accu`s uiteindelijk dat dus ook mogelijk moet maken.

Grafeen staat bekend als de snelste halfgeleider, dus de techniek is er dus al, dus ik neem aan dat bovenstaande vraag van jou, geen fabeltje is, maar werkelijkheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over de actie radius denk ik dat het met meerdere accu`s wel haalbaar moet kunnen zijn, ik meen te weten, dat er in de jaren 60 of 70 al een elektrische auto werd ontwikkeld door Ford zelf, maar deze toen niet in productie is genomen, doordat de oliebaronnen vreesden voor hun inkomsten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is 'toekomst kijken'. Er zijn wel auto's die het goed doen. Maar dan heb je het over 3-4 uur landen voor een paar honder kilometer.

BBC wetenschap schrijft hierover [in het engels]:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8315947.stm
BYD says that its new E6 electric car due out before the end of the year will do 250 miles (400km) on a single charge.

This is a very big number. The Tesla electric sports car does almost as much, but has little room for anything else in the car but the battery.

The E6 is roomy with space for five passengers and a good-sized boot. The battery tucks under the back seat.

It needs 7-8 hours with a domestic plug to charge the car but BYD - it stands for Build Your Dreams - says a specially developed fast charging point with a lead the diameter of a fire hose will fill up the car in just one hour.

You can get half a charge in only 10 minutes.

If these claims are accurate and if BYD can persuade either the Chinese government or a Chinese city to install a network of the fast chargers, then this large hatchback could be the vehicle that makes the breakthrough for electric cars.