wat is het kleur van benzine en diesel brandstof en waarom kan een benzine auto niet op diesel rijden?

ik was benieuwd naar het kleur en of een groot probleem zou zijn als je perongelijk halfe liter benzine tankt plaats van diesel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
26.1K

Het beste antwoord

Benzine is gelig van kleur, diesel heeft een groenige tint.
Er is overigens ook duidelijk rood gekleurde diesel verkrijgbaar, deze diesel mag niet voor wegverkeer gebruikt worden omdat er minder accijns op geheven wordt.
Rode diesel wordt bijvoorbeeld gebruikt in aggregaten en koelmotoren op gekoelde containers en trailers.
Ook landbouwvoertuigen die niet op de openbare weg komen mogen met de goedkopere rode diesel rijden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een benzine motor werkt door het laten exploderen van een mengsel van benzinedamp en lucht d.m.v. een vonk van de bougie op het juiste moment.
Een dieselmotor werkt door het ontbranden van vernevelde dieselolie in samengeperste lucht.
De nevel ontbrandt spontaan als de temperatuur door de compressie hoog genoeg is opgelopen.
Een benzinemotor kan niet op diesel werken omdat dieselolie niet voldoende verdampt, de dikkere nevel laat zich niet door een vonkje ontsteken en de compressie in een benzinemotor is te laag om de ontbrandingstemperatuur te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft mijn vragen duidelijk gemaakt

Andere antwoorden (2)

Benzine heeft geen vaste kleur soms is dit afhankelijk van de leverancier, dit geld eveneens voor diesel.
De brandstof diesel heeft een hogere ontbrandingstemperatuur, dit wordt in een benzinemotor niet bereikt, een beetje diesel door de benzine was vroeger niet zo erg maar modernere motoren kunnen met de hedendaagse injectie er niet meer tegen.
Het loopt beroerd en is niet aan te raden met de hedendaagse apparatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleur is wat transparant gelig. Een beetje vergelijkbaar met appelsap dat is verdunt met water. Het voelt wel aan als dunne olie.

Het grootste verschil tussen de 2 brandstoffen is dat diesel zelfontbrandend is bij grote druk, en benzine een vonk nodig heeft om te ontsteken. Daardoor kun je niet zomaar brandstoffen uitwisselen.
Diesel verbrand niet goed in een benzine auto, en vice versa. Dus qua prestatie ga je er iets op achteruit.
Op zich kan het geen kwaad als je een beetje verkeerde brandstof tankt.
Je moet dit niet te vaak doen want je kunt er de motor wel mee beschadigen.

Als je per ongeluk je hele tank vult met het verkeerde brandstof, dan moet je de tank leeg laten pompen. Want dat kan de auto niet aan.